mandag den 14. maj 2007

5-2007
Ov, jeg har kun været afsted i lidt over en uge og dagene er allerede begyndt at flyde sammen.
Jeg er stadig i Cuxhafen, hvor man siger ”mojn”. Jeg spøger om de taler engelsk, hvorefter jeg
selv kommer til at tale en slags ”plattysk”.
Jeg har brugt dagene på nogle udflugter, lidt indkøb og små reperationer.
Jeg kørte ud mod et gammelt søfort, men det havde lukket.(det var også bare en bunke gamle sten) istedet var der en kvinde som havde en stor drage oppe.Hun styrede den på det tører sandområde (der er lavt vand nu). Når der kom et vindpust, blev hun lyftet op i luften.
Jeg kom ned til et stort turist hotel område. Der er ikke fyldt op med turister endnu. Men hvis man vil ned til stranden, skal man betale for at sidde i en slags strandkasse. Man må ikke bare side i sandet. Jeg sneg mig lige ud og kigge, det er faktisk meget farverigt med alle de strandkasser.
Efter at have set på en masse natur: smukke landskaber, køer, heste og mange fugle. Så blev jeg
lidt brødflov.
Jeg troede egentlig at tyskland er = pølser, men de har rigtig mange steder hvor man kan købe
brød med fisk. Det er små huse/vogne og det er ikke ret dyrt.
Jeg kom til en vogn og bestilte brød og fisk. Ejeren havde en resturant bag vognen. Men han talte dansk og syntes det var ølpause. Så han kom ud og drak en øl med mig. Han fortalte om alle de steder familien havde besøgt i danmark. Han havde boet på amager, så det er jo tæt på hjemme.
Jeg kørte til bage til Cuxhafen og ned til fiskeri områet. Der er en stor kaj med mange halvstore både.
Jeg mødte en hollandsk fisker, han fortalte lidt om livet på en tysk rejebåd.
De er kun to personer om bord, til gengæld girver det en god hyre. Båden sejler ud 1-2 dage,
så det kan være hårdt arbejde. Før i tiden kogte fiskerne rejerne på vej ind til haven.
Når de så kom ind til havnen, kunne de sælge rejerne direkte til folk som kom forbi.
Der var masser af folk på havnen ”dengang”. Nu har man kun bestemte datoer hvor der er
fiske marked. Men det er ”kun” for turisternes skyld.
Nu til dags lander alle fiskerne fangsten, hos den samme opkøber.
Jeg kørte om til nogle gamle pakhuse, de er lavet om til små foretninger og resturanter.
Resturanterne er meget kunsterigt udsmykket. Udstoppet fisk, malerier, gamle foto, søtøj
og dykkerdragter.
Jeg fik en ”bratfish” det er torsk som er frityrestegt. (rigtig god guf)

Ingen kommentarer: