lørdag den 19. maj 2007


18-5-2007 Min første sluse.
Havnefogeden havde fortalt at jeg skulle sejle kl. 9 for at komme over det lavvandede område.
Jeg var oppe kl. 7 og blev ret overrasket over at der næsten ikke var noget vand udenfor havnen.
Måske har jeg misforstået ham.
Jeg må nok lige fortælle, at området inden bag de Frisiske øer er tørt ved lavvande. Ved højvande er der ca. 2,7 meter vand!
Så jeg skal afsted på det rigtige tidspunkt, hvis jeg ikke skal resikerer at båden ligger på siden i
en våd sandkasse.
Jeg drak morgenkaffe. Snakkede med nogle Hollænder om slusetider i Delfzijl (host) de kom fra
byen og havde også en bog med tider. Så gjorde jeg klart skib.
Kl. var nu 9 og jeg må indrømme, vandet er steget meget. Der må være en kraftig strøm, når alt det
vand kan løbe ind bag øerne så hurtigt.
Så var det afgang fra Norderney for motor. Først skulle jeg ud imod strømmen, og den var meget
kraftig. Da jeg vendte og begyndte at sejle ind gik det meget hurtigt. Efter at have sejlet lidt, kom
jeg til det laveste sted på ruten. Her bruger man ikke bøjer, men små birketræer!!!
De står på en lang række, med røde reflekser på. Nogle af dem har også grønne blade på.
Jeg kom fint over, der var ca. en meter vand under båden (spændende)
Ved Delzijl er en lang indsejling, bag en slags dige. Jeg gjorde klar, til at sejle igennem den første
sluse. Fender på og to lange fortøjninger. Foreste fortøjning går igennem klampen og ned til spillet
i kockpittet. Min ide er så, at hurtigt lægge de to løkker ned over en klampe midt for skibet, så jeg
kan styre båden i begge ender samtidig.
Henne ved slusen kalder jeg på VHFen og få at vide, at det er den lille sluse de vil åbne.
(bare for mig)
Bro og port bliver åbnet og jeg sejler forsigtigt ind. Fortøjningen lykkedes, men bag mig er der i
mellem tiden kommet tre både mere. Af med fortøjningerne, gang i motoren igen og lægere frem.
Det lykkedes igen. Bro og sluse lukker og der bliver lukket vand ind. Vi skal hæves ca. en meter Jeg kan så stå og trække i bagerste fortøjning og holde båden inde. Slusen åbner i den anden ende og vi sejler ud. 1-0 til mig, men måske skal teknikken ændres lidt.
Jeg er nu på Ems kanalen og der kommer allerede, nogle store flodpramme. Jeg sejler om til en stor
motorbådsklub i Delfzijl (motorbåd er nu smart på kanaler).
Jeg lærer mit første Hollanske ord høyj (hej) Alle folk man møder siger det og nikker venligt.
Jeg syntes det lyder som høj, hvorefter man svare også høj. (gad vide af hvad)

Dagen efter bruger jeg på at slappe af, cykle rundt og se Delfzijl. Hyggelig lille by med flere gågader.
Der er mange lastskibe, skibsbyggerier og flydedokker Men tæt på er man ude ved marker, med
forskellige dyr.
Jeg spørger efter en internet café, men der går lidt tid før det går op for mig at, der er internet på
Coffy shoperne. Det er der man kan købe hash og ryge legalt, men ingen alkohol.
Jeg køber noget kaffe og låner en computer. Det er et sjovt sted, vægene er farverigt malet, en dejlig duft og der er i det hele taget en fed stemning. Der kommer en smuk kvinde ind, hun sætter sig over for sig selv, ryger en joint og ingen forstyrer henne. Jeg får lidt småproblemer med computeren, Men nogle halvmuntre fyre (læs: godt skæve) for hjulpet mig. Det er første gang jeg skal læse Hollansk på en computer.

Ny dag og jeg sejler mod Groningen. Flere broer åbner på vejen. Men den sidste inden Groningen
holder pause en time, så det gør jeg også.
I Groningen køre jeg op i byen, der er et meget stort marked. Alle mulige kauseller, masse af boder
jeg går rund i flere timer og nyder stemningen. Den er faktisk meget afslappet.

2 kommentarer:

brormand sagde ...

Hej igen Bjørn.
Jeg er endelig blevet færdig med at lægge gulv, så nu har jeg bedre tid, til at følge din sejlads. Jeg har indstalleret Google Earth på P.C.en. Det er sgu´ genialt. I øjeblikket "Flyver" jeg hen over de hollandske kanaler, i 100 m. højde, ligesom i en helikopter. Det er utroligt, hvad man kan se med en høj opløsning. Jeg ved godt, at satelit-billederne ikke er helt up-to-date, men illusionen er sgu´ helt fantastisk. Det er næsten som at være der selv.
Hvor er næste destination. Giv mig lige et praj, så kigger jeg mig lige omkring på lokaliteten. Hvodan er vejret for øvrigt?
Vi snakkes Bjørn. Skal hilse fra familien. God vind !

Bjørn sagde ...

Hej jeg har fået en hilsen fra indien syret....