fredag den 18. maj 2007


16-5-2007
Lidt om at sejle!
Når jeg sejler aflene, så bliver der brugt en del tid på planlægning.
Først er der selve målet, det er i dag en tysk ø som hedder Norderney. Der er over
60 sømil til. Så er der et reserve mål, (hvis nu vejeret blir lidt kedeligt) det er en tysk ø
Som hedder Langeoog, der er ca. 45 sømil til. Men den kan jeg kun lige sejle ind til
Hvis det er højvande.
Så har jeg snakket med havnefogeden, han har fortalt mig, at jeg skal sejle kl. 2 i nat.
Fordi så er højvandet begyndt at løbe ud igen og vi får medstrøm ud.
Så er der den uvurdelige SMS servise fra Bjørn B. i danmark. Han sender vejrudsigter
for det sted jeg er og mit mål. (det må vi vist lige ha en rom på i Tobago).
Så bliver GPSerne proppet med tal, så jeg får en lille fin rute båden kan sejle på.
Derefter blev der gjort klart skib, før jeg gå på køjen.
Jeg gik i seng ca. kl. 20, vågnede kl. 22. (Det var stadig lyst udenfor) Jeg sov måske
en halv time mere, før jeg stod op kl. 1 nat.
Så lavede jeg en termo kande kaffe og smurte nogle madder.
Så er der hele tøjudstyret...
Først det ulne undertøj (lange ærmer og ben) og så er det sort!
Hold da op hvor ser man sexet ud.
Så er der joggetøj ud over, halstørklæde og elefanthue.
Ud over det er sejlerdragten, bukser med seler og jakken med kraftig hætte.
Til sidst er redningsvesten med livlinen (og ja mor, livlinen er på hele tiden)
Py ha, nu har man det varmt.
Jeg har aftalt at følges med to danske både en del af vejen, de har radar, så de
kan se hvor jeg ligger i forhold til andre skibe. Vi har så VHFerne tændt så det er muligt
at kalde hinanden.
Vi sejler kl. 2 og vi får en flyvende start. Båden sejler 8-9 knob på GPSen. Normalt kan
Den sejle ca. 5 knob. Der er rigtig meget trafik på Elben og ved siden af sejler rejefiskerne
med nettene nede. De blinkende grønne bøjer står på en lang række, det er dem vi sejler efter. De
to danske både sejler tæt på hinanden, sån det er nemt at følge deres agter lanterner.
Det er et fantastisk lyshav. De første 20 sømil når vi før det bliver lyst. Så kan man endelig
Få sat sejl og tilsluttet vindroret som styrer båden. Der er mange som giver deres vindror
navn og jeg har overvejet at mit skal hedde ”Knut” efter en tysk isbjørn.
Så er det tid til kaffe og lidt afslapning, båden sejler selv og den er ude i åbent vand.
Jeg kan ikke se land, men der er mange forskellige skibe. Jeg kommer også igennem et
område for ankerligger og der ligger tre maersk skibe for anker. Gad vide hvad Hr. Møller
sig til at de ikke laver noget. Nå havnen er jo nok helt fyldt op.
Tæt på Norderney er der en sæl tæt ved båden, jeg syntes stadig de ligner et hunde hoved.
Efter sælen, piller jeg sejlene ned.
Jeg begynder at sejle ind af renden, da vinden frisker til. Strømmen er på vej ud og vinden
på vej ind, det giver en mærkelig sø. Vel inde bag molerne, lader jeg båden drive imens
fender og fortøjning bliver sat på. Jeg sejler hen imod en plads der ser lille ud.
Der står havnefogen klar. Han snupper forfortøjningen og sætter den fast. Fin service.
Jeg får hængt alt sejlertøjet op, derefter laver jeg en god kop te. Jeg har sejlet 70 sømil i dag,
men det er strømmen der har givet den høje fart.
Jeg snupper et par æbler og vælter ind imod byens centrum, det er et stort ferie paradis.
Kurbade, kurhoteller, kurpleje og kurstrande (jeg vil heller ha en fadbamse)
Der er en masse gågader med alt i beværtninger til en større brandert.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Hej Bjørn. Jeg sidder sgu lige og passer dit gamle job...hehe..fedt nok at læse med på dine oplevelser...håber turen fortsat går uden de store uheld. Prøv nu lige det er er ulovligt i hjemlandet. :)