søndag den 27. maj 2007

21-5-2007 Kanalsejlas

21-5-2007 Kanalsejlas
Det er søndag og efter at have været over i en hollansk motorbåd igår, er jeg først oppe ved 8 tiden. For at nå til Amsterdam til næste weekend skal der sejles lidt. Jeg kommer igennem fire broer, som åbner. Men nummer fem har en times pause. Så jeg ligger ind til siden og holder kaffepause.
Jeg er stadig inde i Groningen midtby. Efter pausen er et par andre både klar til at sejle igennem.
Jeg sejler bagerst, det er lidt nemmer at følge efter de andre, så kan jeg se hver gang der kommer en bro.
Første bro åbner, derefter tager brovagten sin cykkel og kører ved siden af kanalen hen til næste bro. Jeg har med det samme, sat bådens fart ned til næsten tomgang. Der skal også vinkes, siges ”høyj” til morgen branderter og andet godtfolk, der vil vide om man nu er svensk, eller om jeg kan tage dem med.
Kanalen går ud forbi mange husbåde og gamle pramme. Mange hollænder bor på vandet. Så man sejler i folks baghave. Tæt på Groningens udkant, kommer vi til en jernbanebro. Der er igen pause, vi skal vente på tre tog. Efter dem kommer vi til en sluse, det går fint med at komme igennem.
Så min teknik er nok ikke så ringe. Kun da en sød hollandsk dame kommer for at hjælpe, er det
ved at gå lidt galt. Hun syntes fortøjningerne skal smides ned til mig igen (uden at sætte dem fast på kajen).
Efter en let grundberøring, i mudder (kanalen er meget lav) sejler vi ud på landet, der er meget smukt og landskabet er en stor kontrast til byen. Jeg sejler i drive fart efter de andre hollænder. Nu er det pludselig naturens lyde man kan høre. Der står mange hejrer i kanalkanten, man kan høre frøerne kvække.
Sendt på dagen kommer jeg til Zoutkamp. Jeg sejler igennem en bro mere og kommer til en
havn som hedder Hunzegat (min oversættelse er hønserøv). Jeg lægger båden ved siden af en smuk hollansk stål båd. Her møder jeg Engelbert, hans kone Henriette og kity (kat).
Engelbert kommer over, han er kunstmaler. De sejler rundt i det smukke Holland og får ny inspiration til at lave kunst.
Vi snakker længe, så jeg ender med at blive en dag ekstra. Hans søde kone laver mad til os.
Hollandske kartofler, rødkål blandet med æbler, oj for en god blanding.
Bagefter cykler vi ud og kigger på området. Vi ligger ved det der har været første dige. Længre inde bagved ligger dige to og tre, de er mindre.
Vi køre ud til et sted, hvor der er nogle halvvilde heste. I går kom de ved solnedgangstid, for at drikke vand i sivkanten. De er små, grå med sort manke og hale.


Late on the afternoon I arrived at Zoutkamp. I sailed under one more bridge and arrived to a harbor named Hunzegat (my translation to Danish is chickens ass). I moored along a beautiful Dutch steel boat. Here I met Engelbert, his wife Henriette and their kat Kity. Engelbert came over, he is a painting artist. They are sailing around in the beautiful Holland to get new inspiration to their paintings.
We talked for a long time and I stayed another day. His lovely wife cooks for us. Dutch potatoes, red cabbage mixed with apples, yummy a god mixture.
Afterwards we did a bike ride to the countryside. We are moored at the front dike further behind there is two smaller dikes. Were biked out to a place where there were some half wild horses. Yesterday they came down to drink at sunset at the waterfront between green plants. They are small grey with black mane and tail.

_____________________________________


Gode læser, jeg tager flere dage i samme brev.

Tidligt næste morgen tog jeg afsked med Engelbert r og hans kone.
Dagens tur går igennem et meget smukt natur område. Kanalerne er små. Der er nogle sluser og
flere broer. Ved nogle af broerne, bliver der hejst en træsko ned på en fiskestang. Man skal så lægge nogle mønter i, for at komme igennem broen. Senere når jeg til Leeuwarden, her er kanalen blevet ændret. Den del har jeg ikke kort over. (jeg har kun fotokopier over ruten)
Jeg vælger at lægge til ved tre motorbåde. Så kan jeg spørge dem om kort.
Sjovt nok, viser det sig at bådene er fyldt med danskere. De har charteret bådene (smart)
Jeg får lavet en hurtig tegning. Men første bro åbner først om to timer. Så er det heldigt man er
inde i byen. Jeg når at hæve penge og købe ind.
Jeg følger bådene indtil en bro har kort pause. De andre kan jo bare sejle igennem.
Et stykke uden for Leeuwarden, begynder jeg at lede efter et sted at overnatte. Det bliver en lille havn, hvor jeg står på grund to gange (i mudder) før jeg lander. Her får jeg bro tiderne for næste dag. Den første er kl. 9, så er skal soves længe.
Dagen efter skal jeg ud på Prinses Margriet kanal, den er støre end de andre kanaler.
Der er meget forskelligt trafik, mange store lastpramme. Så jeg holder hele tiden godt udkig specielt bagud. Lystbåde sejler helt ude i siden. Et par steder bliver der arbejdet på kanalen, så skal al trafikken pludselig over i den ”forkerte side” af vandvejen. På et tidspunkt ligger jeg pludselig bag en slæbebåd med et hus på slæb. Det ser godt nok mærkeligt ud.

Hollænderne ofre meget på deres kanaler. Der bliver lavet nye broer. Kanalerne bliver holdt ved lige. Der er et stort personale på broer og sluser. Nogle er godt nok ”kun” kamera overvåget.
Men det er også meget af hollands fragt der kommer ad kanalvejen. Mange af broerne er så høje at, når prammene lægger masterne ned, så kan de sejle igennem.

Efter en dag på kanalen kommer jeg til Lemmer. Det er lidt mærkeligt, der er fyldt med hollanske både, men de har tysk flag på. Det viser sig at tyskerne har købt mange af pladserne. Så høyj bliver nu til moin. Selv havnefogeden taler tysk. Toiletterne er godt nok toppen, der er musik på, når man skal.
Jeg cykler ind til Lemmer by, der er små kanaler med forretninger og resturanter på siderne.

24-5-2007
I dag skal jeg sejle ned til Dugerdam, lige ved siden af Amsterdam. Først er der en sluse.
Selv om man er aflene, er det nu ikke så svært. Jeg har fortøjninger klar i begge sider af båden og de store ”jorbær” fender, kommer nu til deres ret foran på båden. Alle store pramme skal først ind i slusen, så jeg tager det stille og roligt. Holder mig ude i siden og sejler langsomt ind bagefter.
I slusen fortøjer jeg, fordi de store pramme bare lader bovpopellen køre. Det giver meget uro i slusen. Vel ude af slusen, sætter jeg sejl og vindror. Oj, det er dejligt at slippe for motor larm.
Sent på dagen når jeg til Dugerdam. Før i tiden gik havet hertil. Så Dugerdam er en gammel fiskerriby. De gamle fiskehuse er bibeholdt, men med nye farver.


Bjørn B og Ranja fodrer ænder


Mette og Ranja


Syret cofee shop

Letlevende damer viser varen

Ingen kommentarer: