onsdag den 25. marts 2009

20-3-2009 Domenica
Der kommer store bølger fra nord. St. Pierre er en ret åben bugt, så store dønninger er ikke så godt.
Så jeg sejler næste morgen kl. 5. Turen går til Portsmouth på Domenica. Det bliver en frisk tur. Pæn vind og frisk sø…
Kort før Portsmouth bliver jeg mødt af en ”servicebåd” med navnet ”seabird”. De kommer langt ud for at hente kunder.
Jeg når lige at ”kaste” anker da en dansk ”dinghy” sejler op på siden. Vi snakker lidt og jeg bliver inviteret over på mad. Mums… dejligt efter en frisk tur.
Der ligger 6 norske både og vi er otte personer som tager på tur i en lejet minibus. Turen starter med at vi punkterer. Der blev skiftet dæk, men det var også fladt…
Vi kørte igennem det grønne landskab. Stoppede ved kasavabageren. Revet kasavarod bagt som flade brød over åben ild. Vi kørte igennem indianernes ”reservat”. Til sidst et vandfald.
Næste dag havde vi stadig bilen. Vi skulle bestige det 1445 meter høje bjerg ”Diablotin”. Nu var jeg jo kommet i menneskehænder. Mange norske er gode til at gå i fjelde. Turen var en kategori 4 ud af 5. I starten var der en slags trapper og lille sti. Senere var der nogle gange et lille farvet bånd på træerne. Vi måtte gå på væltede træer, i mudder. op op… Nogle steder måtte vi kravle under de væltede træer. Men… vi nåede toppen. Der var skyer rundt om…
Nedturen var lidt sej, svært at kravle ned af sten med mudder på…
Vi sluttede af med en gang ”kinamad” på en resturant.
Portsmouth er en fattig by. Mange af de små træskure er mindre og mere faldefærdige end et dansk
Kolonihave skur. Nogle mangler vinduer og dører. Men meget farverige. Folk mruger alle farver også i tøjet. En diskusition er også meget intens. Jeg kom ind til strandbaren en morgen. Under halvtaget var nogle lokale mænd. Man diskuterede presidenten på Domenica. – Meget højlyt og nogle hoppede rundt i sandet. De fleste mener at, presidenten giver penge til sine venner og glemmer Domenica´s befolkning. Selvfølgelig bliver der røget en god gang ”pot” og nogle af deltagerne ligger mageligt på liggestole.
På min tur igennem byen, møder jeg en mand som viser mig nogle halskæder og bananer. Jeg har begge dele i båden…
Men så spørger han om jeg har et par gamle bukser? (hans ene par er helt laset)
Næste dag har jeg nogle bukser og t-sirt med til ham…
Han laver kunst små malede sten og halskæder. Han prøver at sælge det til turisterne.
Han har drømmen om at male et stort maleri, men har ikke så mange farver…

Ingen kommentarer: