fredag den 6. februar 2009

24-1-2009 Grenadinerne…
Vi sejlede op til Carriacou. Ankrede op i Tyrel Bay. Her tog vi en taxi til byen. Ordnede bådpapirene. (vi sejler ud af et land og ind i et nyt)
Byen er ved at blive pyntet op til ”indepenten day” Det er en stor festdag her. Da vi kom tilbage sejlede vi med ”dinghy” over i et ”huricanehole”. Det er en beskyttet bugt med mangrove hele vejen rundt. Bådene kan sejle dybt ind imellem mangroven og håbe de overlever en orkan…
Der lå en del vrag herinde…
Senere fandt vi en lokal resturant. Her smagte vi kongkylie mums mums…
Næste dag en lille krydse tur op til Union Island. Det er en lille afslappet ø. Man hilser på hinanden her. Alt går langsomt, også vi tre. Vi bader, snorkler og går nogle ture. En op til et lille fort. Her er en smuk udsigt over til Tobago Cays. Tyrkis blåt vand (den farve man ser på postkort)
Turister og fiskeri er vigtigt for Union Island. Det er hyggeligt at gå rundt og kigge på de små farverige boder. Alt muligt frugt og grønt.
Næste dag ville vi sejle… men der er pænt meget luft, så vi bliver… Det er hyggeligt at være ”indeblæst” når vi kan snorkle og bade
Imens vi drikker morgenkaffe, sejler en stor sejlbåd ind i en som ligger ved en bøje. Den store har et sejl på mesanmasten. (så kan det være svært at styre båden) Den sejler langsomt imod den anden. Og da vi tror den drejer, brager den lige ind i siden på den… uha uha
Tre søvnige sejler kommer op og kigger på deres båd. Det er heldigvis ikke så slemt.
Der falder atter ro over ankerpladsen…
Næste morgen kommer vi afsted, med motor og et sejl… det er kun en lille tur.
Vi sejler ind til Tobago Cays, her fortøjer vi til en bøje. Tre gange plask og vi er på til at svømme ind for at se skildpadder. Sjovt at se Brian og John første gang de ser en skildpadde. Man tror ikke rigtigt det er muligt at svømme tæt på dem. Og så røre ved skildpadderne.
Lyset og et tyrkisblå vand er helt fantastisk. Den tordende lyd, af de store atlanterhavs bølger som bryder ind over revet. Kraftig vind, men vi ligger godt ved bøjen.
Næste dag kommer der kraftig regn ind over… surt
Men i et lille ophold, sejler vi i ”dinghy” ind til en af øerne. Først en lille gåtur over øen. Vi kommer til tre mænd som griller languster. Dejlig duft, men ikke meget kød på. Så plasker vi ud i vandet. Snorkler ved et rev. Der er mange fisk, blæksprutter og smukke koraler.
Senere sejler også i ”dinghy” ud til det store rev. Her er også meget at se på…
Strømmen er stærk, så vi får en del motion.
Næste dag er fint vejr, men vi skal sejle videre op. Det bliver en fin sejltur (ikke helt læns) men slæk på skøderne. Brian laver kapsejls taktik og vi skære op efter en ø. Det duer og vi har god fart på. Vi ankommer til Beiqvek anker op og tre plask…
Vi går en tur i byen, kommer til et grøntmarkede. Vi skal kun købe nogle småting, men inden vi har set os om har vi en kæmpe pose grønt. Der bliver grint og pjattet en del. Det er vist dagens foretning
(tre sunde dansker)
Vi kigger lidt på resten af byen. Her er fisk og turister også vigtigt. Kokusnødder er der også. Men det er ikke så stort mere. Vi får en taxitur af en åben firehjuls bil. Ser nogle af kokusplantagerne. Kommer forbi en nedlagt sukkermølle, den er meget forfalden. Sidst kommer vi til en skildpadde farm. Her prøver en mand at samle skildpadde æg, lade padderne vokse lidt før han sætter dem ud igen.
Så går sejlturen til Blue Lagoon på St. Vincent. På vej ud ligger et ”lille” fritidsskib. Den har helikopterdæk, en ca. 40 fods motorbåd og 40 fods sejlbåd med masten på. De står oppe på siden af båden. På turen over får vi godt med modvind. Der er også pæn sø. Men det er kun en lille tur.
I Blue Lagoon, fortøjre vi til en bøje. Bugten er beskyttet af et rev, men bølgerne slår ind over. Så der er lidt uroligt, men vi har ikke ”rumlemaver” mere.
Vi tager en lokal bustur ind til Kings Town. Utroligt der kan være 14 mennesker i en lille bus. Tykke og tynde. Og kun tre kroner pr. person. Sjovt liv i bussen. I byen bliver vi vist hen til imigrations myndighedderne. Det går hurtigt at rette i papirerne. Brian og John skal rejse, så de skal skrives ud af bådpapirene…
Bagefter driver vi rundt. Der er meget liv i byen, den er også stor. Alt muligt gadehandel, musik fra pirat cd-sælgere. Det farvestrålende tøj folk har på. Dufte af madkøkkener og små gade resturanter.
Nogle bude går rundt med trævogne. De kører ting for folk. Vi finder en bar på et lille lokalt markede. Billigt får vi en lille flaske rom, tre plastic krus og en sodavand. Her får man ikke et glas…
Dagen efter tager vi en turtaxi. Vi køre op til nord siden af øen. Vi kommer forbi det store byggeri af den nye internationale lufthavn. Et kæmpe byggeri. Taxichaføren er ikke så glad ved det. Der kommer for mange turister…
Vi stopper ved nord af øen. Så går vi igennem et stortstykke jungel, op og ned. Der er høj fugtighed.
Derefter går det opad og opad. Pludselig er vi over trægrænsen. Vi sidder og puster, drikker noget vand… Så kommer det svære stykke (vi har kun klip-klapper på) der er mange sten og skyerne kommer ind over. Men vi når toppen… Her kan vi se ned i den store vulkan. Der kommer svovldampe op. Og skyerne driver ind over.
Et par dage efter skal Brian og John fra Sejlforening Eninghed flyve hjem…

Hej det har været sjovt og spændende at opleve 3 lande 7 øer mindst, sammen med jer…