mandag den 8. december 2008

Tilbage i Trinidad
26-11-2008
26 november var det farvel til danmark.
Jeg flyver først til England, nyt fly og så til Canada. Her skal jeg med et Caribien airlines fly.
I lufthavnen satte en mand fra Trinidad sig afslappet og begynte at snakke. Han hilste på flere af de andre passasere. I flyet kom jeg til at sidde ved siden af to ældre damer (mor og datter) De var meget nysgerige og snakkede løs. Moderen er syg, flere gange skal hun ud på toilettet. Andre passaserer hjælper hende på vej. Dejligt at se hvordan mennesker passer på hinanden.
I det her fly havde nogle folk mad og vand med. Bagagen stod foran flere af passaserene. Folk ”fifler” meget rundt og der skal lige snakkes. Kaptajnen siger opgivende en gang imellem, at sikkerheds bæltet skal være spændt.
I Trinidad lufthavn hjælper nogle passaserer mig hen til den rigtige told-skranke. Jeg er jo ikke fra Trinidad…
Tolderne tror jeg er en dansk Johan, Ham kender jeg ikke, men efter et stykke tid finder de mig i papirerne. Så bliver der stemplet mm. og jeg kan gå ind i Trinidad.
Duften, varmen og lyde fra insekter/fugle møder mig…
Jeg finder en taxi og vi kører meget hurtigt imod Chaguaramas. Chaføren bruger nødsporet. Kun når politiet er i sigte, køre han pænt efter de andre. Bilerne zigsakker ind og ud imellem hinanden. Man hører kun et lille dyt en gang imellem. Når man hjælper andre. Der bliver viftet med armene istedetfor. (kom bare, jeg har tid nok)
I Chaugaramas stod ”chili” pænt pakket ind i plastic. Jeg åbnede, den var ikke så grøn indeni.
Men der skal vaskes godt. Trinidad er meget varm og der kommer en del regn. Både som står her mere end et år forfalder meget. Der er også mange både billigt til salg.
Det tager nogle dage at vende mig til varmen og fugten. Jeg står tidligt op kl. ca. 6. så er det behageligst at lave noget. Ved den tid har jeg været heldig at høre brøleaberne. Papagøjerne kommer hver morgen. De fleste flyver par sammen. Der er en pludren når de flyver over bådene. (om aftenen flyver de tilbage igen). Insekternes høje lyde, hører man hele tiden. Ude over vandet kan man se en flok pelikaner og frigat fugle. Meget højt oppe flyver store flokke af gribbe rundt.
Nogle Trinidad damer vasker tøj og baderum. Der er en fnisen og sjov latter, når de er i gang.
Nogle dage synger de også… Kloakken fra vaskemaskinerne, er en lille kanal som løber bag ”Chili”. Den ender direkte i havnen. Når det regner bliver den helt oversvømmet.
Mange andre sejlere er også tidligt i gang. De lokale arbejder kommer stille ved 8 tiden. Nogle arbejder på forskellige både, andre på bådepladsen. Der er meget aktivitet. Om formiddagen hører man godmorgen på mange sprog. Jeg har en hollandsk på den ene side og fransk på den anden.
På den franske er et mylder af folk som kommer forbi. Sjovt nok laver de lige et eller andet på båden. Jeg har selv været over og gi en hånd med. Skipper (Robert) er faldet ned fra stilladset. Æv æv og har brækket fem ribben. Både arbejderne syntes ikke en så gamel mand skal lave båd selv.
Jeg bliver også jævnligt spurgt, om der ikke lige er noget de kan lave på min båd. Hvis jeg feks. Sidder og maler, får jeg at vide at det kan de da gøre for mig billigt. Nogle gange bliver jeg spurgt, om jeg vil købe et kamera billigt… andre gange kan det være en gummibåd… kun 700 TT
(Lokale penge ca 700 kr.). Det er synd at det er dygtige bådearbejder som spørger. De arbejder jo på bådene og på nogle både forsvinder ting.
Ved middagstid køre jeg udenfor, for at købe ”roti” Det er en sammenrullet pandekage med kartofler, bønner, kryderier og kød eller vegetar i. Der er en ”roti-bil” et lille slags køkken. Her flokkes folk, for at købe den lækker frokost. En ”roti” koster ca. tyve kr. så det er billig. Og den smager bare… mums mums
Om søndagen tager Henrik fra ”Waverunner” og jeg, en cykeltur (der skal være pause i alt det både arb. Vi køre tværs over øen, ud i noget smukt natur område. Vi kommer tæt på en masse fugle, ørne, kolibrier, papagøjer og tokaner. Meget farverige og støjende. Senere kommer vi til nordkysten. Her hopper jeg i ”karet” bare lige for at prøve. (varmt, salt og dejligt) Bagefter spiser vi majssuppe ved et gade køkken. Suppe er meget brugt på Trinidad. Om eftermidagen tilbage i Chagauramas er der skandinavisk møde i ”roti” huset (man laver ikke ”roti” om søndagen) Vi sidder ved bore og bænke. Snakker Svensk, Dansk og Engelsk.

Ingen kommentarer: