søndag den 26. april 2009

30-4-2009 Til Sejlforening Enighed og andre med lidt lyst til salt bag ørene…

Jeg er snart på vej over atlanten igen. Skal lige klargøre båden til den lange tur.
Nu kunne det jo være der var andre af jer der ville sejle lidt længre…
Så her er lidt af hvad jeg har oplevet, måske kan i bruge lidt af det.
Først båd. Vælg en i kan bo i og som føles sikker… Her ovre er alle mulige slags både.
Der er minus og pluser ved dem alle. Feks de store nye dyre både, har nogle gange svagheder som de små gamle både ikke har. Man kan til gengæld ikke være så mange i en lille båd. Store både er dejlige at sejle med, små kan gå tæt til land og ankre op.
Ens for dem alle er at der hele tiden går noget istykker. Man kan fra start have mange reservedele med. Masse af værktøj er et must. Man kan ikke forvente at kunne købe de rigtige reservedele her over. At få sendt dele over kan tage måneder til nogle af øerne.
Hva så??? Så må man prøve at lave noget selv, eller ændre en del så den kan bruges. Man hjælpes ad, spørger andre sejlere, fiskere og lokale.
En defekt motor??? U ha da. Man har mange reservedele til den. Mange filter, mm.
Man lære fejlfinding, gå forsigtigt frem. Dele fra andre motore kan nogle gange bruges. En bog med tegninger af alle dele og hvor de sidder er meget værd. En vandudskiller er en god ting, men man kan ikke altid få de samme filter herovre. Brændstof kan være meget snavset, selv på en tankstation.
Man skal have en ”dinghy”. I kan vælge en uden motor. Men nogle steder er der, for langt at ro ud til feks. et koralrev.
Ankergrej, jeg havde seks anker med fra start. I starten brugte jeg et 10 kg Bruce. Det blev til 15 kg Bruce. Et ok godt anker. Dog har det fanget en sten/koral, på størelse med en fodbold en gang imellem. Jeg har kun brugt 8 mm. kæde, den vejer ca. 1,3 kg pr. meter. Der er 60 meter i ankerbrønden. 20 meter og et anker bag i båden. (har kun brugt det to gange) og 80 meter i reserve.
Anker teknikken er nemt nok, man sejler feks. op bag en anden båd. Smider anker, båden bakker lidt til alt det kæde man vil have ud, er nede. (jeg bruger mellem 40-60 meter) Så bakker jeg båden fuld bak. Ankeret skal holde. Ellers tager jeg det op og begynder forfra. Når det holder, snorkler jeg ned og ser om det sidder godt i bunden. Jeg har et ankerspil også, men det bruger jeg næsten aldrig.
Sejl skal være stærke. Jeg har brugt de samme to. Et ekstra kraftigt forsejl, det er kun 80 %, men det har været fint. Storsejlet skal kunne rebes mange gange. Mit har kun to reb (skulle nok have haft tre) Jeg bruger næsten hele tiden et til to reb.
Søkort, man kan bruge programmer og pc. Men jeg bruger papir søkort. Pilotbøgerne er vigtige. Der er mange oplysninger om ankerpladser, custumos, imigration og andre vigtige ting. Man skal ind/ud klerere. Det er lidt besværlig, men skal bare tages med et smil.
En selvstyrer er en god ting, også for en lille besætning. Kan være elektrisk. Jeg har ”knut” (aries) men den virker kun i vind.
Sejlertøj og livliner. Tøjet skal være godt. Herover har jeg ikke brugt det så meget. (her er jo pænt varmt, så en bølge eller to) Linerne skal være så man kan bevæge sig rundt på båden. Også i cockpittet skal man have dem på.
Nu lidt om forberedelserne før turen til Azorene:
Vi sejlede over til St. Martin (den franske side og EU) jeg startede med storvask af cockpit. Så lave liste over hvad der skulle skaffes af dele. Allan og jeg gik over til den hollandske side og købte dele. Jeg kunne ikke få de rigtige filter til vandudskilleren. Fik en anden slags som kunne bruges.
Vi købte også proviant (vand) på vejen.
Håndtaget på mit toilet er knækket. (så det kan ikke bruges) jeg kan ikke få et nyt håndtag. Et nyt toilet er dyrt. Jeg lånte et gevindskæresæt af Allan. Lavede et gevind i stangen. Satte et stykke plastic og metal på og en bolt. Det virkede. Søventilen i bunden havde sat sig…
Jeg borede et lille hul i den, satte en skruetrækker i og fik den åbnet igen. Noget af skodtet og slanger mm. skulle skildes ad for at komme til.
Min vindmølle sad løs: Møllen vejer over ti kg. Jeg lånte først en plastbadestige, den kunne ikke holde. Så bandt jeg den ekstra rorpind, op i stålstativet og over til agterstaget. Allan stod oppe på den, jeg fik boret i stålet og nittet møllen fast.
Motoren fik skiftet olie og (olie, brændstof, vandudskiller) filter. Der kom vand på. Bevægelige dele fik fedt og olie.
”knut” fik et meget omhyggeligt eftersyn. Smurt og afprøvet. Tov checket. Alle blokke og spil ligeså. Jeg flyttede 20 meter ankerkæde fra ankerbrønden til nede i båden. Den lille motor blev pakket ned i kistebænken. Anker, redningshestesko og tov blev fjernet fra bådens agter. Allan var oppe i begge master og chekke rig, smørre blokke og hjul i toppen af masten. Alle lanterner blev lavet. (De irer i stikkene) Min VHF virkede ikke godt nok. Antenestikket blev loddet. Redningsflåden er kigget efter om den hurtigt kan komme ud. Dens låse smurt og prøvet.
Der er så også blevet fyldt diesel, vand og mad på.
Vi har nu snart brugt små 14 dage på de her ting. På tirsdag er der en skandinavisk fest. Her vil vi lægge de sidste slagplaner for ruten, radio og vejr. (der er nogle som kan tage vejrudsigt ned. Vi er mange både som starter samtidig med Azorene som mål.

Måske en lidt kedelig (gab) historie, men nogle sejlere er nysgerig efter de her ting.

Venter nu på startskudet til første løb (små både i tung jumbo klasse)

Ingen kommentarer: