søndag den 12. april 2009

30-3-2009 Til Sejlforening Enighed…
Der er ca. en månede til jeg skal sejle ud til Azorene. Det er en tur på ca. 25 dage. Det længste jeg har sejlet…
Der er stadig tre øer jeg ikke har set her endnu. Men der er kun en dag tur imellem dem. Jeg skal også bruge noget tid på klargøring og proviantering til den lange tur.
Der er mange eftersyn. Skift af tov. Smøring af bevægelig dele. Motor check. Osv…
Der skal ny gas (til mad) vand og diesel. Gas har ikke været til at få, men det kommer nok. Vand ca. 100 litter i fem litters plastdunke. De bliver købt i supermarkeder. Jeg er begyndt at købe dem, en eller to hver gang jeg køber ind. Diesel har jeg næsten fået brugt alt det gamle i dunke og langsomt fået fyldt nyt på. Ca. 125 litter i alt. Jeg har et par gange haft problemer med urent diesel og stoppede brændstof filter. Det har været så skidt, at jeg ikke kunne starte motoren. Så er der proviant, alt det friske skal købes så sent som muligt. Men dåsemad, kiks og chokolade kan købes nu.
Øl… ja selvfølgelig skal der øl med. Men jeg drikker ikke ret mange på åbent hav.
Så skal båden gøres havklar nedenunder. Monterer søkøje, stuve ting væk, ikke noget pynt eller glaslamper der hænger.
Selve ruten skal planlægges. Mulighedderne er:
Mod nord til tæt på Bermuda og dreje blødt mod Azorene.
Direkte mod Azorene.
Og midt imellem de to.
Den første er længst, men medstrøm og meget vind kan måske gøre det til den hurtigste tur.
Direkte til Azorene er kortest, men der er perioder med vindstille og skiftende vind.
Jeg vælger nok en rute imellem de to. ”Chili” sejler fint i mellemvind og i starten er den nok lidt tung.
Jeg skal også selv ”sætte” mig op til turen. Slappe godt af på sidste ø. Inden 20 minutters søvn og op til udkig. Det svære er nok at være helt aflene i ca. 25 dage. Men man keder sig ikke. Kommer ind i en rutine. Morgenmad, eftersyn af båd, fiske, læse, ændre sejl, bage brød, skrive dagens logbog. Rutinen er også at gøre nogle bestemte ting hver dag. Lytte til musik eller lydbånd. Sidde oppe en time hver nat. Spise lidt chokolade og drikke noget varmt. Nattevagten tager ca. 12 timer, så jeg får sovet nok.
Og når man så når midten til Azorene, så går turen pludselig hurtig.
Hvis man tror turen over er for at bevise noget, eller som en eller anden prestation…
Så nej da… Det er en sejltur for at komme over, så forsigtigt og ”kyllinge agtigt” som muligt.
I sejlere ved hvor meget en båd bliver slidt. Så hvis i tænker på ca. 2500 sømil i danmark, der bliver sejlet på ca. 25 dage. Ja så besøgte man nok en ”bådshop” bagefter.
Jeg glæder mig til turen, (lidt som en sjælland rundt)
Det dybe blå vand. En hval, delfin, flyvefisk og fugle…
Selvfølgelig til at få en iskold øl på Azorene efter at have været ”banen” rundt…

Kan i have en dejlig varm sejl sommer, men masse af medvind.

Ps. Som i sikkert har hørt, så bliver min nye ”båd-adresse” fyn. Land-adresse Odense.
Men jeg kommer forbi, når det er muligt så da.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Bjorn! En lille Paaske hilsen fra Firenze og et oenske om en stille tur over det store hav. Kan du ha en super tur naar den tid kommer og glaed dig hele vejen til Azorernes dejlige stemning og gode mad. Der er ikke mange steder som Horta for en langturs sejler som dig, men det ved du jo allerede! Vi ses om ikke saa laenge. Hilsen Mette, Mads og Ranja.

Bjørn sagde ...

Hej Mette Mads og Ranja
God påske ferie. Italien er et dejligt land. Der har jeg været mange gange. Jeg glæder mig også til at komme til Azorene. Skal se om der stadig er en drage fra "Nangijala"
Og selv lave en lille "chili"
Mange Hilserne Bjørn "Chili"