onsdag den 30. januar 2008

19. December Charlotteville.
Tæt på jul...
Charlotteville ligger i en smuk bugt. Der er strand med grøn mangrove og jungle bagved. Her er palmetræer med kokusnødder på. Der er flere steder man kan dykke. Her kan man se forskellige fisk og koraler.
Når man ror ind til Charlotteville, så er det første jeg hører et ”yah man” og venlige folk vil snakke, de er meget intereseret i hvor vi kommer fra. Charlotteville er en lille fiskerby. Der er nogle små foretninger, barer og resturanger.
Fiskernes både er nogle små slanke fartøjer, med store påhængsmotorer bag på. Ca. på midten af båden sidder to lange bambus stænger. De holder to lange liner. Jeg kommer ud på fisketur med en af bådene. Vi sejler meget hurtigt ud imod bølgerne. Langt ude vender vi om og sejler med bølgerne. Før i tiden roede tre fisker båden ud, derefter blev sejlet sat og båden sejlede med bølgerne tilbage. Vi sejler frem og tilbage nogle gange før vi får bid. En ca. 15 kilo tung kingfish
Bliver hevet indenbords, vildt...
Senere tager vi en ”maxitaxi” ind til Scarborough. Der er sang og folk hilser på hinanden i ”bussen”
Der bliver spillet høj ”Soka” musik. Det er en lokal lyd, med god humør. Det er meget hurtig musik og tekst. Vejen er fyldt med små huller, der har også været nogle små jordskred på grund af regnvejr. I Scarborough er der juleudsmykning, det virker helt forkert. Julemanden har det varmt i over 25 graders varme. Her har ikke været sne i mange år. Der er julemusik mange steder. Det er regee og soka med varm julestemning. (sjov lyd) Udsmykningen er lidt her og der. Men samtidig kan man købe frugt og grønt ved de udendørs boder. Tilbage i Chalotteville smager vi på den lokale ”medicin”.
Efter at have suget de nye indtryk til mig, det tid til at kigge på motoren. Anders (Goodyear) lærer mig en masse nye triks. Det lykkedes os at få motoren igang...
Jubii og en hel flaske rum. Så bliver der ladet på batterierne og køleskabet bliver tændt igen.
Næste dag starter jeg op igen, det lykkedes efter at have luftet ud. Motoren kører i en halv time, så stopper den pludselig!!! (møj)
Jeg snakker med David, han er gammel mekanikker. Prøv dit, prøv dat.
Konklusition: The motor is fucked.
Min plan a- var at holde jul og nytår med de andre venner i Charlotteville. Men jeg beslutter at sejle ned til Trinidad. Hvis der kommer dårligt vejr, eller ankeret slipper bunden, så kan det blive svært at komme ud på åbent hav. Chili bliver gjort klar, jeg skal sejle ca. kl. 17 for at ankomme i dagslys. Jeg skal sejle ind for sejl, i et havneområde med både som ligger for ankre og meget trafik.
Jeg er heldig med told og imigrations myndighederne. Det går hurtigt og koster ikke noget.
Det skal siges at de er i gang med at drikke jul!!! Faktisk har de drukket to flasker vodka (svensk)
Og de er godt fulde. Nogen gange er der mange regler, andre gange er de væk. Jeg ønsker dem glædelig jul og griner lidt på vejen ud. Jeg får sagt farvel til Torben og Anne-Mette, men besætningerne fra ”Uredd” og ”Goodyear” er stadig i Scarborough.
Jeg sætter storsejlet og hiver ankeret op. Det tager lang tid at komme ud af den smukke bugt.
Der er ikke meget vind, så turen bliver stille og rolig. Næste dag fanger jeg en stor Dorado fisk.
Igen tager det lang tid at få den hevet ind i båden. Men den er flot.
Tæt ved Chaguaramas skal jeg ind imellem et lille sund. Strømmen er imod så jeg sejler kun frem med ca. en knob. Det bliver mørkt før jeg når ind til ankerbugten. Jeg skal sejle ind imellem de andre både, som ligger for anker. Derfor spørger jeg først en båd fra USA, om de kan hjælpe mig med deres dinghy. Selv om der er en stor dinghy, ”kan” de desvære ikke hjælpe mig. Næste båd er finsk, de kommer med deres dinghy. Der er kun en lille motor på men det lykkeds at trække Chili over til et godt sted. Jeg giver dem den halve Doradofisk.

Ingen kommentarer: