lørdag den 10. november 2007

30-10-2007 Tenerif – La Gomera

Phil og hans søn Tom er kommet fra England, de er lidt træt af regn og vil gerne se lidt dybt blåt vand.
Las Palmas var meget svær at forlade, specielt kommer jeg til at savne Kirsten. Jeg håber vores veje krydser hinanden igen.
Der var mange andre dejlige venner i Las Palmas, nogle ser jeg igen andre sejler en anden vej.
Vi starter tidligt om morgen, imens det er mørkt. Først sejler vi forbi Kirstens båd ”Røde Orm”.
Kirsten er oppe så vi for vinket farvel.
Vi sejler for motor forbi Grand Canaria. Derefter sætter vi sejl og får en god fart over mod imod Tenerife. Vi har ikke fået søben endnu, så der er lidt ”rumlemaver”.
Ankomsten til Tenerife er helt fantastisk. Den store Vulkan Teide (3717 meter) stikker op over skyerne. I Nord ligger flere gråbrune bjerge, det er vulkansk lava, sten og aske. Der er næsten ingen planter, så der ser meget barsk ud. Vi sejler ind til Santa cruz marina. Her lejer vi en bil i tre dage.
Vi maler et billede til Havnen. Det er gammel overtro med malerierne, men det er sjovt at lave dem.
En Hollandsk pige Rihanna har ingen steder at være, så hun for lov til at overnatte nogle dage.i ”Chili”. Der er også plads til en mere i bilen så hun kommer med på vores ”kultur tur”.
Vi kører op ad snoede veje til vulkanen Teide. Den er det højste punkt i spanien og meget smuk. Vi kører op i ca. 16 graders varme og meget hård vind. Det føles frysende koldt med korte bukser og barer tæer i klip-klap sko. Landskabet rundt om er fantastisk, rå stenblokke, gråbrune lavaklipper små vindblæste buske og træer.
Derefter kører vi ned til Los Americas, det er et stort turist område, hoteller, barer, discoteker og resturanger. Vi skal mødes med Steian, Sølver og Shyvonne fra den norske båd ”Uredd”. Så skal der festes igennem...
Det bliver til nogle barer, resturanger og cafeer, før vi finder et stort dobbelt Discotek. Her bliver danset og drukket igennem.
Om morgen ender vi godt ”beduggede” på stranden. Vi har taget soveposer med og vi ”låner” lige nogle liggestole.
Det er lidt mærkeligt at kravle ud af soveposen næste dag. Solbaderne er kommet og de kigger lidt skævt til os, jeg slinger ned til vandet og får en morgen dukkert. Efter en stor gang engelsk morgenmad, beslutter vi at tage en tømmermænds dag i et vandland. Der er liggestole, svømmepøl, cafeer og resturanger.
De næste par dage bruger vi på at provianterer til den lange Cap Verde tur.
Herefter er vi klar til en lille ”natkapsejlas” med ”Uredd”. Vi sejler ud af havnen efter at det er blevet mørkt. Der er meget vind fordi vi stadig er i akselerations zonen. Vinden kan stige til det dobbelte af normalt. Vi sejler med den store Genua for første gang siden danmark. Vi ser lidt delfiner i mørket. Næste morgen for vi den sidste hårde vind før La Gomera. Skyerne bevæger sig meget hurtigt omkring bjergene. Det er et fantastisk landskab, med den lille by nede ved havnen.
Vi kan se den norske båd foran havnen, så den vinder med et ”mulehår”. Vi drikker øl på molen efter ”kampen”
Den lille by er hyggelig og meget farverig. Alle de ”normale” reklamer mangler i by billedet.
Også her tager vi en bil tur. Vi kører ad snoede bjergveje imellem dale og bjerge. Her er palmer og kaktusser. Indimellem er der helt nøgent rå klippe, men stadig i forskellige farver. Nogle steder kan man se hvordan lavaen har løbet og andre steder ligger sorte lava blokke. Vi kører op til en naturpark. Her er meget grønt, vi er på højde med skyerne. Det giver meget fugt til planterne. Træerne opsamler fugten til øen. Det drypper ned på os, imens vi går rundt. Vegetaritationen er meget tæt og der er mås på de fleste træer.
Tilbage i havnen holder vi en lille afskeds grilfest på stranden. Steian, Sølver og Shyvonne bliver lidt længre. Vi andre sejler ned til øen Sal på Cap Verde. Det er hyggeligt at grille i mørket, det minder lidt om danmark. Men her er varmt og de store bølger ruller ind over stranden.
Næste dag tager vi en farvel øl og så er det afsted mod Cap Verde.