onsdag den 3. oktober 2007

15-9-2007 Madeira...
Det var en hurtig tur over til Madeira, vi er ca. 10 både som følges ad. På turen er jeg lige ved at sejle ind i en skildpadde. Den kigger utilfreds på mig.
Tæt på Madeira er der en ”fiesta” igang. Mange fiskerbåde, motorbåde og vandscotere sejler folk ud rundt om en ø, med fuld fart og musik. Jeg valgte at sejle ind i havnen under de ”urolige” forhold.
I havnen lå ”uredd” en norsk båd med Stein, Sølver og Jorkim. Også en hollandsk ven fra La Courona lå her. Jeg lejede en bil sammen med de norske. Så havde vi tre dage til at se Madeira.
Vi startede med at tage bussen ud til lufthavnen, for at hente bilen.
Bus er lidt af en oplevelse/overlevelse.
Bussen er gammel og chauføren kører meget hurtigt. Det er bjergveje som snor sig ved siden af lodrette klippe skråninger. Smuk udsigt, lige ned over de små træer.
Han har tid til at småsnakke med passersererne bag ved.
På en meget smal vej holder en bil. Chauføren dytter flere gange, før han går ud og snakker. Bagefter køre bilen meget langsomt væk. På en anden vej, går en ældre dame med stok og paraply midt på vejen. Hun er ikke sådan lige til at flytte med dyt. Bussen kører tæt på hende og hun næsten hopper væk med lyftet paraply efter bussen. (det frembringer mange spil i bussen)
Vi får vores bil og tager en hurtig rundtur på øen. Madeira er vulkanske bjerge, med meget grøn vegetarision. Det meste af tiden er bjergene indhyllet i regntunge skyer. Det er Madeira`s ”regntid”.
Der er mange store blomster, banantræer, vinbuske og andre afgrøder.
Vi kører ud for at se på et surf område. Bølgerne i nord Madeira kan blive pænt store. Vi finder stedet og sidder lidt og kigger. En surfer fortæller os hvor vi kan leje surfbræder og dragter. Vi kører hen til området. Selv om det er aften får vi lejet tre bræder og dragter.
Efter et ”lynkursus” er vi klar til surf. Surfbrættet hænger fast i ens fod med en ”lænke”. Man lægger sig på brædtet og svømmer ud imod de nu gigantiske bølger. Vel ude skal man svømme hurtigt ned ad bølgen, hoppe op på brædtet og surfe. Efter flere forsøg når jeg op i knæhøjde et kort sekundt, før jeg ligger og roder rundt i brusende vand. Min surf kariære er kort, totalt forpustet driver jeg op på stranden. Her får jeg at vide at vi skulle starte med begynderbølgerne, tæt på stranden, ikke de store ekspert bølger. Men et kort sekundt var jeg næsten surfer.
Næste dag, køre vi så højt op på et af bjergene som muligt. Vi skal gå resten af vejen for at komme op toppen. Det er meget fugtigt, fyldt med dejlige store grønne planter overalt. Duften er kraftig, som efter et regnvejr. Vi går i samme højde som skyerne som hænger rundt om toppen af bjerget. Senere kommer vi forbi et lille vandfald. Vi går også igennem en lille mørk tunnel. Stien vi følger går nogle gange lodret ned. Så kan vi se toppen af træerne. Efter den seje motion, kører vi ind til Funtial (hovedbyen) Her ser vi på byen og går på resturang.
Dagen efter vil vi ud og dykke. Bilen bliver pakket med grej og vi kører ned til et ”godt” område. Vi skal igennem et hotel for at komme ned til vandet. Det koster penge at gå ned til vandet. Da Jorkim og jeg ikke har dykkerflasker, sætter vi os på en café.
Efter den store dykkertur, laver vi ”powershopping”, bådene skal fyldes op med proviant. Det er meget nemmere når vi har en bil.
Efter nogle dagen sejler vi ned imod Grand Canaria. Vi regner ud at turen skal begynde som en natsejlas, for at vi kan ankomme om morgen i Las Palmas.
Jeg starter lidt tidliger, for at komme så langt ud fra Madeira som muligt. Jeg håber at der ikke er så mange fiskere længere ude.
Turen er stille og rolig, dejligt vejr og sejl hele vejen. Jeg ser to skildpadder på turen.
En lille ”langtursfugl” lander på båden, den ser lidt træt ud. Men efter lidt brød og vand flyver den afsted igen.
Ca. 100 sømil fra Grand Canaria, kan jeg se at den dejlige fart er alt for høj. Så desvære er jeg nød til at rebe sejlene helt ned, for at bremse farten. Næste morgen ankommer jeg til den meget farverige Las Palmas. Jeg anker op ved siden af havnen, her ligger allerede flere både.

Ingen kommentarer: