onsdag den 19. september 2007

1-9-2007 Ned til Lisabon
Bayonne:
Vasketøj ud af vinduerne, små gader, middags pause. Ældre der passer butikkerne. Biler som stopper, folk skal lige snakke med hinanden. Marmor sten foran shops og resturanterne bliver vasket med vand hver morgen. Skæve huse, caféer, unge med sodavand, ældre med en lille expreso. En ældre mand sidder med baskerhue og laset tøj, gamle sandaler. Der kommer landbrugs varer direkte fra bundegårdene. Nogle slæber et okselår ind på en resturang. En bagerbil kører rundt med brød og friske flute. Alle kender tilsyneladen hinanden, der skal lige snakkes...
Dørerne i mange af husene står åbne. En tynd kat ligger og sover på en trappe. Der er en duft af mange ting, grilstegt fisk, friske grøntsager og frugt. De mange varer står i de smalle gader. Alle steder hvor der er plads til et bord og en stol sidder der folk. En dame stål på en altan og diskuterer med en nede på gaden. I middags heden sover byen. Mange resturanger og forretninger lukker nogle timer. Folk er i skygge, sover, holder lang middagspause. Dem som er tilbage (turisterne) bevæger sig langsomt rundt. Man drikker vand...
Porto:
Jeg gik på markede. Her er en sjov stemning af råbende folk og høns. Der er mange friske fisk, levende høns, levende kaniner, masse af grøntsager, frugt, og alle mulige andre varer.
Om eftermiddagen gik Tim og jeg ud for at studere café livet. Efter flere caféer tog vi metroen ind til Porto. Her fortsatte vi med ”rundturen”. Vi smagte en del sjove ting, sangria (stærk), Brandy og noget lokalt øl. Så Porto blev en rundtur by night. Vi mødte selvfølgelig en masse sjove folk på vores tur.
Dagen efter (lidt sent) tog jeg ud for at se nogle Red Bull fly. De skulle flyve konkurance i Porto. Flyene trænede rundt om havnen. Der skal være konkuranceflyvning om lørdagen. Da jeg ankom til havnen dykkede to af dem ned over ”chili” de vippede om på siden og rundt om båden.
Sydpå:
Vi sejler vidre mod en ankerplads tæt på Lisabon. Jeg ankommer om natten, hvor en frisk varm vind blæser ud imod mig fra land. Der ligger nogle andre både for anker, så her dropper jeg også mit. Der er musik fra natklubber, koncerter og resturanger.
Tidligt næste morgen hopper jeg i vandet. Det er frisk og meget salt. Det er det varmeste sted jeg har været. Jeg bruger dagen til at dase, bade, ligge i solen og læse. Sener kommer to englænder forbi, Jeg får et lift over til ”Jooannmee”, hvor Babara laver dejlig mad. Det er vores (måske) sidste dag sammen, jeg vil sejle ind til Lisabon.
Næste morgen lætter jeg anker, sejler langsomt over til ”Jooannmee” og siger farvel. Derefter tøffer jeg langs kysten mod Lisabon.
Der er borge, badestrande, slidte huse og meget farverige huse. Tæt på lystbådehavnen ligger det store engelske skib QE2.
Lisabon er en stor smuk by. Kort fortalt: Caféer, musik, gadehandel, små marmorsten på gaderne, gågader, sporvogne i stærke farver, storslået bygninger med sten figuer, mange forskellige mennesker, der er turister og lokale.

Ingen kommentarer: