tirsdag den 21. august 2007

12-8-2007 Køge bugt/Biscayen
Da jeg i starten begyndte at sejle rundt i en lille ”plimsoller” blev jeg advaret om Køge bugt!!!
Der kunne være kæmpe bølger, næsten altid modvind og stærk strøm. Køge var danmarks Biscay.
Nu har jeg plasket husvandt rundt i Køge bugt i mange år, men hvordan er den rigtige Biscay???
Jeg har sejlet igennem Biscayen en gang før. Dengang fik vi et par dage med havsø og rigtig ”frisk”
Vejr. Vi fik også et par gode dage med smukt sommervejr. Vi fik hjemmelavet Pizza, imens vi sejlede. Vi så mange delfiner og lidt grindehvaler.
På den tur sejlede vi fra Brest (frankrig) til La Courona (spanien)
Den tur jeg har valgt, er tæt ved Dublin til La Courona, der er små 700 sm.
Jeg har fået nogle vejr kort, som fortæller at et stort højtryk bygger sig op, ude over atlanterhavet.
Dette kan give lette nord og vestlige vinde. Lige det jeg skal bruge. På internettet kan jeg se flere dage med nordlige vinde.
Afgang bliver fra Arklow kl. 5. jeg skulle have sejlet kl. 3 men det var jeg lidt for doven til. Tidevandet har nået sin høje fart, så jeg sejler 7-8 knob ned langs den Irske kyst. Jeg når næsten ned til hjørnet af den Irske kyst før strømmen vender, Men så løber den også næsten 3 knob imod. Efter hjørnet sejler jeg mod sydvest, ud i midten mellen Irland og England. Vejeret er med mig, med vind og sol. Endelig kan jeg slippe af med sejlerdragten.
Første nat tager jeg 20 minutters søvn. Vækkeuret ringer hver 20 minut, så går jeg op og kigger rundt efter skibslys. Er der nogen blir jeg oppe til de er væk. Så er et ned på sofaen igen. Jeg har alt sejlertøjet på igen!
Båden sejler ca. 6 knob og bølgerne er så høje at der kommer en sjat vand ind over. På en af udkigs turene lugter der rigtig meget af fisk (mærkeligt). Næste morgen opdager jeg at Chili har fanget sin første fisk. 1-0 Den er slimet og jeg har lidt ”rumlemave”, så fisken ryger ud igen. Min ”rumlemave” er ikke mere end at der bliver guffet bananer, æbler, chokolade, kiks og madder med te.
I løbet af dagen lægger søen sig. Båden sejler kun med forsejl og solen bager ned. Jeg sidder mageligt i cockpittet uden tøj. Der bliver læst, skrevet, hørt musik, kigget delfiner og fugle. Jeg får også sovet nogle timer i cockpittet, med uret oppe.
Næste morgen er fantastisk flot. Solen skinner og vandet er meget fladt. En meget stor flok delfiner svømmer på afstand af båden. Den smule vind som kommer er imod, så jeg sejler for motor. I dag ser jeg små fisk i overfladen og finhvaler på afstand. Finhvaler er lette at genkende, de har et højt og lige ”blås”. Den sorte krop kommer langsomt op af vandet og til sidst ser man rygfinnen.
Jeg når ca. halv vejs, og det bør fejres. Men jeg har kun lyst til kaffe og knækbrød med ost på.
Vinden bliver svag (der er ikke nogen vind) så jeg tøffer langsomt for motor, fordi der ikke er nok diesel til La Courona.
Mit vindror kan ikke styre uden vind (mærkeligt ik?) så jeg må selv styrer. Men jeg finder ud af at sætte rorpinden i spænd. Så kan den passe selv i lang tid. Tiden bliver udnyttet til smårep, luftet båd ud, dase i cockpittet med en bog. Dyner og puder er oppe i cockpittet. Der bliver også hygget i køkkenet.

Jeg syntes der er tre ting som er vigtige når man sejler langt. Singelhand eller en lille besætning.
Nr. 1 er søvn.alle muligheder for en lille ekstra ”lur” bør udnyttes (også om dagen). Hvis vejret bliver grimt, eller vindstille kan det være svært at få sovet. (fejl og uheld opstår nogle gange, nårman er træt)
Nr. 2 er væske (Nej, Ikke øl) og man skal drikke meget. Solen og saltet kan være hård til havs.
Nr. 3 er mad. Hvis man ikke har lyst. Så tror jeg fint man kan klare sig med frugt, grønt, chokolade,
kiks og madder. (også hvis man er søsyg)
Når vejret så er fint, kan man lege kok amok.

Natten er meget smuk, der er ikke noget lys fra land, kun det fantastiske lyshav fra stjernerne. Der er også mange stjerneskud. Nogle af dem tegner en lysende streg hen over himmelen. Midt på natten beslutter jeg at stoppe båden. Motoren bliver slukket og sejlene er nede. Nogle delfiner kommer over og kigger (en båd som ikke gider lege?) Så er det på køjen 20 minutters søvn)
Næste morgen er der lidt vind. Jubi, sejl og vindror bliver sat på, derefter går jeg på køjen igen.
Da jeg endelig står op, beslutter jeg det er store badedag. Der bliver varmet vand og cockpittet bliver lavet om til et badeværelse. Imens jeg bader, er der pludselig flere store høje lige ”blås” langt foran båden. Fat i redningsvesten/livlinen og fotoarp. I bar røv og med champoo i håret, skynder jeg mig op foran på båden. Det er mange finhvaler, men jeg kommer ikke helt tæt på. Imens jeg sidder der med benene hængende ned mod vandet, kommer der en flok legesyge delfiner. Det er nok ikke hver dag de ser landkrappe fødder. Senere på dagen ser jeg de første portugisiske orlovsmænd. (det er en brændmand) Oven over vandet ligner den en klar balon, med violet hanekam.
Om natten skal jeg krydse de store skibes rute. ”Chili” sejler selv for den gode vind. Så jeg kan sidde neden under og se skibene på min skærm. Det ligner små haletudser, men hvor det dejligt nemt. Jeg prøver at kalde en af dem op, på min VHF-radio. Jeg bliver helt overrasket over at komme igennem. Jeg får en god lokal vejrudsigt for i morgen. Vi ønsker god rejse. (De store skibe får langtids vejrudsigter fra sattelit) Til natten har jeg rebbet storsejlet lidt ned. Men jeg kan stadig høre den dejlige brusende lyd af ”Chili” i høj fart igennem vandet. Samtidig er der lysende morild rundt om båden.
Næste dag fortsætter med mere vind og havsø. Pludselig kan jeg se land. Det er spaniens bjerge. Men der er lidt længere end jeg lige har regnet med. Så først om natten ankommer jeg til bugten ved La Courona. Der er et stort fyrværkeri igang. Sikke en velkomst!!!

7 kommentarer:

brormand sagde ...

Ja! natten er i sandhed smuk midt ude på det åbne hav.

Og netop sådan en stille stjerneklar nat, hvor du dovent sidder i cook-pittet og bæller te med rom, mens filosofiske og dybsindige tanker strømmer dig i møde, fra bunden af universets umådelige dybder,- ja! så er det, at du skal komme i tanke om gaven.
Gaven som ligger gemt væk under forkøjen, eller hvor det nu er.
Gaven hvorpå der står,- citat: Åbnes på åbent hav en stjerneklar nat. citat slut.

Når du så har fået gaven i hænderne,- så løft den i vejret,-bøj nakken tilbage,- og tænk på mig. Så vil jeg gøre det samme og så må de nysgerrige jo prøve at gætte hvad gaven er.

God vind.

Rene´ over and out.

Phil sagde ...

Hi Bjorn, congratulations on your Biscay crossing and best of luck for the rest of the trip. It's still raining in Scotland :-).... we all miss you...Phil, Conny and Scamp XXx

Ditte sagde ...

Hej Bjørn

Det var en dejlig ferie vi havde sammen med dig på Chili - og super at vi kan følge med på din videre rejse.
Det er en helt anden verden med hvaler, undervandsguder, Kong Neptun, stjerneskud og masser af nye bekendtskaber og rejsevenner, du har bevæget dig ind i.
Sikken chance for power oplevelser du har givet dig selv. Måske vi burde følge trop...

Knus til dig og hils Phil og Conny

Bjørn sagde ...

Hej brormand, jeg vil gemme gaven til bror niels kommer forbi paa grand canaria. paa min tur fra lisabon til porto santo, sejlede jeg med franske cecile. meget poetisk og dybt. Vi mote hinanden i lisabon, hun er virkelig sod

Bjørn sagde ...

Hi Phil conny, and scamp
just take the airplan, and then you vil se that one kan love wen it raining. Vi have at big sail to Porto Santo
Miss you to
Hi from bjorn

Bjørn sagde ...

Hej Ditte Det var fedt at sejle med jer. haaber i for en mulighed for at komme med fra et andet sted.
. jeg er hele tiden bagud med bloggen. der er saa meget nyt at opleve, men jeg prover at folge med
Kram fra Bjorn

Bjørn sagde ...

To Phil Conny and Scamp
Hallo from
Ditte, Frank, Bugge og Ziggy