lørdag den 4. august 2007

3-8-2007 Sammen med familie
Phil og Conny sejlede igen i deres motorbåd og vi tøffede ud til en ankerplads imellem nogle bjerge og skotsk landskab. Det er min fødselsdag i dag. Jeg runder 50 år og hvad ønsker jeg mig lige sådan en dag ???? –
Vi fandt en lille ø, lavede bål og stegte mad på bålet. Det blev en stjerneklar nat med gitarspil og sang. Vi kunne høre ekko imellem bjergene. Det var en speciel naturrig og dejlig oplevelse. (Jeg har valgt at vente med åbning af gaverne til Ditte, Frank, Ziggy og Bugge ankommer til Oban). Efter denne dejlige dag, tøffede vi ned til en ny ankerplads på en rigtig varm sommerdag. Her blev det første gang på turen at jeg hoppede i vandet (GYSS !!!!!)- 14 Grader. Vi lå og drev den af i græskanten resten af dagen. Næste sejltur gik til Oban, men Phil og Conny måtte opgive undervejs. Strømmen og vinden var imod hinanden.Selv i svag vind kan det give nogle stejle bølger. Nogle steder skal man undgå at sejle igennem, når det er hård vind.
I Oban lå New Chance med Alan og Roda. Dejligt at se dem igen. Sent på aftenen ankom Phil og Conny,- vandet var nu blevet helt fladt. Fra havnen sejler en lille servicefærge til Oban by. Den tog jeg over med og lavede storindkøb. Senere på dagen hørte jeg at Ziggy, Bugge, Ditte og Frank var på vej i en taxi. Vi sejlede over i Phil og Conny´s motorbåd for at hente dem. På den anden side kunne vi se dem stå ved landgangsbroen. Dejligt .........
Vel ombord sad vi alle nedenunder for vægtens skyld. Det er helt mærkeligt at høre dansk og være sammen med familien igen. Jeg tror også at Phil og Conny synes det er underligt at høre os tale sammen. Dagen efter havde vi en dejlig bytur. Vi har regntøj, sommertøj, æbler, juice og kort. Man skal være forberedt på lidt af hvert i skotsk sommervejr. Vi kigger forretninger og køber lidt her og der. Børnene skriver priser ned så de kan sammenligne med andre byers priser. Nogle børn er meget prisbevidste.
Tilbage i havnen er vi inviteret over til Alan og Roda i New Chance. De serverer the, Whisky og plumkage. Alan og Roda er over 80 år gamle og de har så meget at fortælle af deres livserfaringer. Alan og Roda har sejlet rundt i det meste af verden. Roda ved mere om tidevand og navigation end jeg selv. Alan laver den mest fantastiske plumkage. – Det er to dejlige livsbekræftende mennesker.

Ziggy og Bugge fisker krabber fra broen med deres nyerhvervede fiskenet. Der er noget magisk ved en lille spand, to fiskenet og et par redningsveste. Bagefter sejlede vi over mod en ankerplads. Vi kom igen igennem strømområdet på det rigtige tidspunkt, hvor der næsten ingen strøm var. Lidt kedeligt...men sikkert ! - Vi lavede aftensmad undervejs. På ankerpladsen roede Phil og Conny over til os og vi hyggede resten af aftenen.
Den efterfølgende dag fandt vi en ny ankerplads og undervejs kom vi forbi nogle rev med flere sæler. Her sejlede vi rundt og filmede sælerne. Ankerpladsen fik vi næsten for os selv, kun nogle sæler blev liggende på revet rundt om bådene. Gummibåden blev sat i vandet, hvorefter Ziggy og Bugge fik et hurtigt kursus. Så var de klar til at sejle rundt. De roede forsigtigt hen mod sælerne. Det var sjovt at se sæler, Ziggy og Bugge tæt ved hinanden. Conny kom roende med hunden Scamp i sin gummibåd. Scamp gøede og stod oppe på kanten af båden. Sælerne svarede med en sjov lyd.

Om eftermiddagen startede vi et bål op, inde på den lille ø. Vi hængte sejldug i mellem træerne som læ for vind og vejr. På bålet stegte vi lammekølle. Børnene underholdte med ”alle-børnene”
vittigheder og gengav sange/jokes af Drengene fra Angora.
Dagen efter roede jeg over til Phil og Conny´s båd for at tage afsked med dem. Efter al den tid vi har været sammen er jeg kommet meget tæt på dem. Det var meget vemodigt. (Love you ! friends).

Så lettede vi anker på Chili og vinkede farvel til Phil og Conny da vi sejlede ud af ankerbugten. Vi sejlede om på den anden side af Mull, i håb om at se hvaler eller delfiner. Det var dejligt vejr så vi nød sejlturen. Det blev en lang sejlads før vi kom tilbage til en ny ankerbugt tæt ved Oban.

Dagen efter sejlede vi ind til Oban igen. Her gik vi en lang tur og Bugge ville gerne op på toppen af et ”bjerg”. Der var ikke nogen vej op, men vi fulgte en lille sti. Bregnerne ved stien var nogle gange højere end Bugge. Men han kæmpede godt og vi nåede toppen. Bagefter fandt vi et stort skibsvrag og det skulle også udforskes.

Flere af dagene lavede Ziggy og Bugge aftensmad. Vi andre sad i cokpittet og nød en øl imens vi lyttede til kokkenes diskusioner og forberedelser. Næste sejltur skulle planlægges meget omhyggeligt. Vi skal sejle igennem to steder hvor strømmen kan løbe 7-8 knob. Båden kan kun sejle 5,5 knob. Vi sejlede tidligt og kom igennem det første sted i smuldt vand. Næste sted var der lidt strømhvirvler. Men det gik ok.

Ved Krinan kanalen kom vi igennem den første sluse. Den blev åbnet for os. De næste sluser skulle vi selv åbne og lukke vandet ind/ud af slusekamrene. Vi sejlede langsomt afsted på kanalen. Det var som at sejle på en stor å, med grønne bjerge på den ene side og udtørret marskområde på den anden side. (Meget malerisk). Det var dejligt vejr, så vi nød det rigtigt. Ved første sluse stoppede vi ved en lille pontonbro. Vi gik op for at finde ud af systemet med sluserne. Først skulle portene åbnes så båden kunne komme ind i slusen, bagefter skulle vi lukke lukke portene og langsomt fylde vand i slusen så båden blev hævet ca. 3m. Derefter blev de næste to porte åbnet, så vi kunne sejle ud. Den første sluse tog lidt tid, bl.a skulle portene åbnes ved at skubbe til nogle lange tunge træbumme. Ziggy og Bugge hjalp til og det blev faktisk lidt sjovt at komme igennem. Efter 4 sluser stoppede vi ved en lille bro for natten. Her blev fisket indtil den skotske plage – Mitches (små myg) gik til angreb i stor stil. Næste dag tøffede vi hen til hen svømmehal hvor der blev sommerbadet. Vi fik mere og mere rutine i at åbne og lukke sluser som turen skred frem.

Dagen efter fik vi en god sejltur ned til Cambletown. Her gik vi ud til nogle huler på en ø, som vi kun kunne nå ved lavvande. I en af hulerne var nogle hulemalerier lavet af en nulevende kunstner.
Næste dag krydsede vi nordkanalen ned til Bangor. Bangor er en meget børnevenlig touristby. Vi shoppede, kiggede forretninger – gik i tivoli og i spillehal (her kunne man spille om 5 øre), og travede en lang tur. Dagen blev sluttet af med et dejligt langt karbad til børnene. Næste sejltur blev i dejlig frisk vind og solen bagte ned over os.

Vi er begyndt at uddele Tour-trøjer.!!! – Bugge fik BØLGETRØJEN – Ziggy fik BRÆKTRØJEN – Ditte fik SYGEPLEJETRØJEN – Frank fik STYRETRØJEN – Bjørn fik SOVETRØJEN. I byen Ardglass var der mange sæler. En af dem hed Sally. Den spiste næsten fisk af hånden. Sally er en gammel sejg havnesæl. Den sidste familietur ned til Dublin blev den længste,- over 60 sømil. På vejen så vi flere Minkhvaler og delfiner. Ziggy og Bugge delte BRÆKTRØJEN, men klarede den lange sejltur rigtigt flot.

Bugge,s historie.
Min ferie på havet.

Vi var i lufthavnen og kom op i flyet. Vi sad baggerst ved motoren. Vi kom op i luften. Vi fløj, og så faldt vi 3 meter ned. Så kom vi op igen. (DET VAR HELDIGT MAINNER)
Så kom vi ned. Vi kom over til båden, og så mødte vi nogle som hed Phil, Conny og Scamp.
De var søde. Så sov vi. Nu er det dag. Vi sejlede forbi en stor plastik figur og så var vi ude på havet.
Lidt senere så vi sæler, det var fedt. De sagde ahhhhhh. Det var altså en sjov lyd. Så lå vi for anker og der var der også sæler. Der var en hvid og en sort sæl. De var tykke.
Dagen efter. Jeg og Ziggy sejlede ud i en gummibåd, ud til sælerne. De hoppede nedi vandet. De svømmede til os men de kom ikke helt over til os. På et tidsppunkt var der en af sælerne der hoppede op af vandet og ned i vandet med hovedet først. Det var sejt. Så sejlede vi over til båden igen og tegnede en tegning der var cool og sej.
Krabbe dag.
Vi var i havnen. Jeg og Ziggy gik hen og fiskede efter krabber. Ziggy fangede to krabber men de parrede sig. (DET VAR DA SJOVT) så skulle vi spise. Ziggy lavede mad det smagte da godt mainnerr. Såsov vi. Så vardet dag og vi gik over og fangede flere krabber igen. Jeg så en stor
Søstjerne, faktisk to. De var bare store.