onsdag den 27. juni 2007

22-6-2007 Skotland vildt, barsk og fantastisk smukt.
Vi blev 7 dage i Eyemounth. Jeg fordi vinden kommer fra nordøst og det er den vej min tur går til næste havn. Phil og Conny fordi søen er x...meter høj. Vi gik op på en vold ved siden af haven, her kunne vi se en lille motorbåd kæmpe sig vej igennem bølgerne. Bølgerne rejser sig tæt ved klipperevene som ligger rundt om havnen. En flod løber igennem havnen, flodvandet mødes med havvandet og lyfter bølgerne ekstra op. Det er et vildt smukt syn når bølgerne slå op over revet.
Da båden kommer ind i havnen viser det sig at det er en STOR gammel fiskekutter!!!
Så vi har ikke travlt. Phil og Conny”s båd ruller bare den ser antydningen af en bølge.
Båden er en canal båd, så det er en stort gjort, at de har sejlet så langt i Nordsøen.
De mangler en lang dagtur så er de inde i canalerne igen.
I Skotland får man en masse spontane oplevelser. Mange mennesker stopper en og spørger hvor man kommer fra. Man hilser på folk på gaden, hallo, hej og et smil. Så derfor lærer man hurtigt nogle at kende. Ridlig kommer forbi og spøger til bådene. Derefter bliver vi inviteret op til en farm
hvor der er en stor samling både. Der er både fra hele verden. En af deres perler er hvalfangerbåd fra Azorerne. Der har jeg set dem sejle der med sejl på. Der er nogle frivilige som resturerer bådene.
Folk i Skotland bruger meget tid på friviligt arbejde.
Dagen efter cykler jeg en lang tur langs kysten. Da vi ankom var tågen så tæt at man ikke kunne se klipperne rigtigt. På min tur kom jeg til en slags park. Da jeg ikke ved om den er åben, så spøger jeg en mand som står i sin have ”sir” og da han vender sig om er det Johnny en af de frivilige fra farmen. Selvfølgelig bliver jeg inviteret ind på te og kager. Johnny og hans kone ved en masse om den lokale historie og de smukke steder i nærheden. Johnny tilbyder at hente os alle tre i havnen senere. De bliver en tur ud til nogle fantastiske klipper ved kysten. Johnny ved hvor vi kan komme helt hen til kanten og se nogle af de forskellige fugle som har reder nede af klippen. Bagefter kører vi ned til en lille havn. Det er lavvande, men der er slet ikke noget vand i havnen.
Bådene står bare på bunden.
Senere på aften kommer Neal forbi, vi invitere ham på øl og bagefter går turen til en pub.
Sove længe, gå små ture i byen og omegnen, lave små reparationer på bådene, lige ud og kigge til søen (den er stadig ret pæn). Der er selvfølgelig også sælerne inde i havnen. Det er mærkeligt at se dem så tæt på.
Conny har fødselsdag! Vi spiser over i ”Chili” og der er kage bagefter.
Vinden lægger sig, men en gammel fisker fortæller os at det tager to til tre dage før bølgerne også lægger sig.
Vi går en lang tur ned til den lille havn, men den skotske tåge bliver til øs regnvejr. I Skotland siger man ikke dårligt vejr. Det hedder ”lovely skotis summer” man vender tingene og smiler ad det. ikke noget med brok. I like that

22-6-2007 Afsked
Vi er oppe kl. 5, der skal tages afsked. To af bådene er sejlet, Neil sejler til Peterhead samme havn som jeg skal til. Phil, Conny og jeg giver hinanden en krammer (jeg kommer til at savne dem) vi har haft det sjovt sammen. De går ud på molen for at tage billeder og se hvordan jeg kommer igennem søen. Jeg sætter sejl inden i havnen og så er det fuld fart på motoren ud. Det går fint, jeg får også tid til at vinke. Måske ses vi på den anden side af Skotland.

---Specielt til Bjørn B. Mads og Mette fra ”Nangijala”, og Johnny fra ”Vindlil”.
I Skotland er der som tidliger skrevet en del tåge. I har selvfølgelig sejlet i lidt af hvert.
Jeg har fået gennemprøvet AIS radaren. På op til 8-16 sømil kan jeg få alarm fra de store skibe
(over 300 tons) På skærmen kan jeg se hvilken retning de sejler. Jeg får også en del data fra dem,
Deres VHF MMSI nummer, position, kurs, fart og nogle gange også deres skibs navn. Hvis de ligger for anker, eller udføre specielle opgaver, så kan jeg også se det.
Minuset er at fiskerbådene ikke har AIS radaren endnu. Det er en af de nye dimser jeg syntes er rigtig god.
Radar reflektor: Der er lavet en undersøgelse i england (efter en søulykke). Den diamantformede og den tynde plastreflektor kan ikke ses ret tydeligt. Den store hvide plastreflektor (som ligner en fendter) er et most. Mange af de Uk. sejlere jeg har mødt, anbefaler mig om at købe en af de hvide.
Jeg har snakket med nogle gamle fiskere, de siger det samme. Selv om den var dyr, sidder der nu en ny reflektor på ”chili”---

22-6-2007 Havdyr
Noget af det, jeg håber på at være heldig og opleve på denne tur er, at se de forskellige havdyr og fugle. På min tur fra Eyemounth til Peterhead, har jeg en dejlig vind. ”Chili” sejler selv en 5-6 knob.
Jeg kigger på AIS-radar, holder udkig, ser lidt på kort og bøger. Der bliver også tid til en kop te.
Selvfølgelig kommer der en dejlig skotsk tåge. Men der er stadig god fart på båden. Når der er tåge, er man helt oppe på mærkerne. Kigger hele tiden rundt og lytter efter motorlyde.
Når man så hører et højt ”prust” og et stort plask, gir det lige et gib i en. En sort/hvid krop dykker hurtigt ned igen. Og så er hele delfin flokken rundt om båden. Jeg skynder mig op foran og filmer løs. Pga. tågen kan jeg se delfinerne nede i vandet, de svømmer med samme fart som båden, og så sætter de fart på, springer ud af vandet foran ”chili”. Wauw
I Peterhead ligger 3 af de både jeg fulgtes med, men efter at havet taget en lur, så er de 2 sejlet. Kun Neal er tilbage, men han syntes jeg skal lære noget om skotsk wisky. Vi tester en ”single malt”, først en lille rå sjat i et glas. Duften og smagen er meget stærk. Derefter prøver vi med tre fire dråber vand i. Fantastisk, al duft og smag bliver virklig trukket ud af wiskyen. Den kommer fra en Skotsk ø som hedder Jura. Der er mange små lokale wiskyer, men alle med en ny smag.
Dagen efter går turen til Withehills.
Jeg sejler med motor og et sejl, men båden sejler igen selv. (Dejligt) I dag er der kun tåge ind imellem, så jeg sidder og ser på det barske smukke landskab. Det veksler mellem klipper og meget grønne områder. Igen hører jeg et meget højt ”prust” og en meget stor sort krop, kommer langsomt op. Det er min første hval. Den svømmer op foran båden som delfinerne! Det er en minkhval, den er ca. 7-8 meter lang.
---På billedet kan i se lidt af bådens søgelænder, nede i venstre hjørne. Så kan i jo gætte, hvor tæt den er på båden---
I Withehills kommer havnefogden over og fortøjer båden. Han ønsker mig velkommen og fortæller han er David. Jeg får et brev med alt om området. Jeg kan bare komme forbi havnekontoret, når jeg har tid. Han kigger på billedet af ”min” hval, jeg har været heldig, det er sjælent de kommer så tæt på. Jeg er den første danske båd i år.
I Withehills ligger ”Tequila” med Bob og Keith. De er på tur uden deres koner. Jeg bliver inviteret på mad. Bob er god til at lave mad. Bagefter går vi op på den lokale pub. Det er godt nok et dejligt driverliv. Jeg bliver en dag ekstra. (skal nå til Inverness før søndag). Jeg tar en cykeltur i området, men først køber jeg varm fiskesuppe i en fiskeshop. Det er guf. Kogt torsk, skinke, løg og kartofler, i en blanding af mælk og fløde.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Spændende, spændende! Det lyder som om du hygger dig rigtig godt derude. Jeg tror du er skabt til at sejle langt! Lyder dejligt med de der AIS oplysninger, men som du selv siger er det ærgeligt at fiskebådene ikke har dem. Det er sku altid dem der kommer drønende ud af tågen for autopilot uden nogen i styrhuset. De store skibe er som regel flinke til at sejle uden om, men det er da rart at vide hvor de er!

Vi glæder os til at høre mere! Ha' det rigtig godt og nyd hvalerne!

brormand sagde ...

Så nåede du halvejs gennem livet.
Hjertelig tillykke med de 50 år, ønskes du fra natholdet. Vi mangler stadig 8 timer, før sommerferien er en kendsgerning.
Nu er det vidst på tide, at pakke gaver ud. Skulle du finde noget der skvulper i gavebunken, er det muligvis fra "brormand".
Herude fra Totax, skal der lyde et stort skåål!
Må vejret, strømmen og ikke mindst vinden, være med dig.
Du må have en videre god færd,... på havet såvel som i livet.

God vind.

Stort knus fra Rene´