mandag den 21. september 2009

Lillebror Niels tur…Fra Vordingborg til Sejlforeningen Enighed…
(forfatter Niels)

Hej med jer, alle bloglæsere.

Nu er turen jo ved at være slut, så jeg ved jo ikke om der er nogen der gider læse det her.

Pyt…..her kommer de utrolige 5 dage, jeg sejlede med Bjørn ind mod ”enighed” i sydhavnen.
Mandag d. 17 august.
Ankom med tog til Vordingborg kl. 9.38.
Meget underlig fornemmelse, jeg har jo ikke set Bjørn i en evighed, og han har sejlet rundt i verden som en anden valkyrie.
Vi hilser med ”knuuzzer” og går derefter ned til havnen.
Inden jeg får set mig om, er mit grej ombord på ”chili”, og vi sejler mod Stege havn.
Det er en fantastisk solrig sensommerdag, så vi sidder bare og sludrer om alt og intet, mens vi drikker en øl og jeg bliver rimelig rød af solen. ( Bjørn er SÅ solbrændt at han ikke mærker den danske sol).
Efter en hyggetur på et par timer, ”lander” vi i Stege havn. ( Stege havn= Møn)
Møn er en dansk ø, som består af: Møn, trappetrin, en masse kridt, og kolort.
Jeg kan varmt anbefale folk at de besøger den.
Stege som ligger på Møn, er en gammel middelalderby, komplet med byport, voldgrav, og alt mulig gammel historie til.
Derudover har Stege et bryggeri, hvor man laver 7 slags øl…..Bjørn og jeg prøver ca. 4 slags.
Resten kan jeg ikke huske.
Næste dag tager vi en bus….nåh nej….RUTEBIL/ÆSELKÆRRE, op til Møns klint.
Jeg kan varmt anbefale trapperne ned til stranden.
Trapperne OP derimod er en helt anden historie….det er de samme trapper, men tag højde for at de opadgående trapper, kan få en bjergrytter på epo til at brække sig.
Jeg klarede turen op, med nød og næppe….nok fordi jeg ikke var på cykel.
Der er kommet et nyt center på toppen af klinten.
3D interaktivt historiecenter.
Det ser Vildt spændende ud.
70 millioner år af danmark på 2 timer i 3D.
Brug lidt tid på det kære læser, næste gang du besøger Møns klint.
Tilbage i Stege, får vi øje på noget i havnen.
Vi mener at det ligner et gammelt militærskib, så vi går over og spørger ejeren hvad det lige er for en skude.
Det viser sig at det er det gode skib MARTA….JA det der skib fra den gamle danske film, af samme navn.
Det ligger i dag ombygget, i Stege havn, som et sejlende husbådsprojekt.
Det er så ikke Martha....skibet er af samme model som: Sorte Sahra.
Onsdag:
Morgenkaffe kl. 6.30, mens vi ser solen stå op.
Danmark er sgu smukt her i sensommeren
Ved 8 tiden tøffer vi ligeså stille afsted mod Rødvig havn.
I de godt 4 timer turen tager, er der tid til at sludre, samt at nyde udsigten, og få en enkelt øl.
Vejret er solrigt og vindstille, så vi sejler bare for motor på lav hastighed.
Vi ankommer til Rødvig omkring middagstid.
Resten af dagen går med at kigge lidt rundt på byen, og ellers sidde i havnen og nyde solen.
Ved aftenstid begynder det at blæse op men "chili" ligger fint i læ inde i havnen.
Hele natten kan jeg høre vinden i bådenes rigning.
Torsdag morgen Rødvig.
Vinden er taget til og vi bliver enige om at blive i Rødvig en dag til.
Vi lejer en cykel til mig, (Bjørn har sin egen med), og så cykler vi ud for at kigge på stævns klint.
I forhold til Møns klint, kan man se de geologiske lag meget bedre her.
Vi cykler op til en "nedfaldende kirke".
Det er en gammel sag fra 1200 tallet, som står på den yderste kant af klinten.
Selvom at der er lavet kystsikring omkring kirken, har Bjørn svært ved at overtale mig til at gå ind i den.
Til dem der IKKE lider af højdeskræk, kan jeg varmt anbefale at besøge kirken.
Bjørn vil ned på stranden bagefter.
Da jeg ser den trappe vi skal ned af, viger jeg tilbage med et skrig.
Det er jo ikke en trappe, det er en brandmandsstang med trin.
Kald mig kylling og de værst tænkelige ting, men jeg blev oppe.
Efter kirken cykler vi afsted til stævnsfortet.
Stævnsfortet er en gammel levning fra den kolde krig, og er idag indrettet til museum.
"Sjovt nok"....på det her museum, kommer jeg til at hilse på en gammel bekendt.
Mr. good old 40mm. Bofors antiluftskyts kanon.
Kanonen jeg aftjente min værnepligt på i 1983.
Mand......er jeg virkelig blevet SÅ gammel???
Vi cykler tilbage mod Rødvig, og får undervejs taget en masse billeder, af den smukke danske natur, samt kirker og møller.
Tilbage i havnen morer Bjørn sig en "anelse" over en engelsk båd.
De bruger omkring 45 minutter på at lægge til.
Man må beundre dem.
Selvom at de "klovner" rundt og laver det ene kiks på det andet, så foregår det hele med typisk engelsk værdighed.
Det her lyder som noget Mr. Bean kunne have fundet på, men det er faktisk hvad der skete.
Mand i gummibåd....mand falder i gummibåd.....mand kommer op.....åre falder ud af gummibåd mens mand forsøger at fortøje....mand opdager flydende åre.....mand falder halvt ud af båd og får fat i åre....fortøjning smutter.....mand starter halvåd forfra.
For at lade dem bevare en smule værdighed lod jeg mit videokamera ligge til de HAVDE fortøjet.
Vi sludrer om at lægge til og andre skibsting.
Bjørn kan en milliard pissesjove historier om hvordan man IKKE skal gøre.
Dem må han naturligvis selv lægge på bloggen en dag.
Fredag.
Vi sejler kl. 7.30 fra Rødvig.
Vinden har lagt sig, så vi tager den "lange" tur, til Brøndby havn.
Køge bugt er underligt nok helt stille i dag.
Dagen i Brøndby går med: ikke så meget.
Lørdag.
Så er det i dag.......Bjørn sætter sine gæsteflag på "chili" og giver lige dækket lidt vand.
Vi sejler afsted mod "enighed".
Vi bliver mødt af 4 både, med tudehorn og vimpler, og en masse glade mennesker.
Der bliver smidt et par dåseøl over til os, og Bjørn råber og snakker løs med de andre både.
Jeg prøver at filme og tage billeder af det hele, men er sgu selv lidt overvældet af den utrolige modtagelse.
Da vi drejer ind mod havnen, kan vi høre en trompet.
Der er et yndigt land.
Klumperne i halsen står i kø.
For ca. 2 et halvt år siden, så jeg "chili" sejle ud.
Ud i det store ukendte.
Nu hvor jeg står her på båden, mens den sejler ind, føler jeg mig beæret over at have været med på en brøkdel af turen.
Den uge i Las Palmas havn vil jeg huske resten af mit liv. Selvom vi "bare" lå for anker.
Fedeste ferie jeg nogensinde har haft.
Derudover var det en ære at få lov til at stå på i Vordingborg og sejle de sidste 6 dage med dig Bjørn.
Bortset fra ham japaneren med den ene arm, så er du nok det SEJESTE menneske jeg kender.
Til alle de blog læsere, der har fået lyst til at sejle ud i verden: GØR det.......men fucking HOLD jer fra trapperne på Møns klint.....de kan jo tage livet af hvemsomhelst.
1000 knus og bimbam bummelum
Niels

Ingen kommentarer: