fredag den 31. juli 2009

6-7-2009 Med Bente mod danmark
Jeg sidder på en lille resturant, i en meget bitte lufthavn. Der er fem pasaserer som skal med næste fly. Ellers ingen andre passaserer i lufthavnen.
Man kan se landingsbanen… Jeg venter på et fly fra Paris…
Det kommer til tiden, et lille popelfly lander og taxier hen lige foran resturanten.
Der er kun to med…
Den ene er min kæreste Bente, hun kommer igennem ankomst døren med en stor rød kuffert.
En rød blomst, et kys, vi er sammen igen…
Vi har ikke set hinanden siden jeg tog af sted i november, så det er dejligt at være sammen igen.
Vi nyder tiden i Cherbourg. Går ture i den store by. Der er mange små cafeer og resturanter. Og på fransk skal man jo lige have en ”cafèlatte” og Crousant… man ”pludre” lidt, kigger på livet.
Vi gå afslappet rundt i byen, shopper lidt, finder en lille resturant tæt ved havnen. Spiser varme muslinger. Det er en dejlig smagsoplevelse og duften er fin. Et glas vin, tilbagelænet. Ser på mennesker og havnen. Der ligger en kopi af et norsk vikingeskib. Dragehovedet kigger ud over havnen. Skibet bliver brugt til sejlture med turister.
Vi tager på et stort aquemuseum. Der er en gammel atomubåd. Den havde plads til 32 store atomraketter. Men det er sjover at se alle fiskene i akvariet. Nogle af dem er de samme vi så i Caribien, men der svømmede vi rundt med dem…
Vi blev tørstige… så et besøg på et lokalt bryghus, vi fik nogle smagsprøver…
Skolesejlas… vi sejlede rundt i den store Cherbourg havn, for at øve os. Bente styre og lægger til forskellige steder. En del sejlere sidder smilende og kigger. Men det er bedre at øve lidt end at sejle ind i en pæl. Bente får en fornemmelse af båden, men højden på båden gør at det er lidt blindsejlas…
En morgen lige til kaffe, kommer der fire tolder. De skal ned og se båden. Den ene skal have oplysninger om os og båd. De andre kigger alt igennem nede i båden.
Den ene finder et tykt malet bambus rør (han tror det er til at ryge hash på) Jeg viser ham… (trommer lidt), at det er en trommeting til Bente. Det griner vi a og så gider de ikke ”chili” mer.
Vi sejler afsted fra Cherbourg to timer efter højvande (lyder ulogisk) men vi får meget medstrøm.
Farten er næsten oppe på 10 knob. Vi ankommer næste dag til Bolonge sur mer. Jeg har fødselsdag, Bente laver et dejligt morgenbord og der er gaver. Bagefter er der havnefest for små træbåde, med boder, spillemands musik, røget fisk og øl…He he
Vi er oppe og se en gammel by med borgmur omkring. I vandgraven svømmer der en skildpadde rundt.
Den næste sejltur skal vi starte på kl. 3 om natten (pga. tidevandet) Vi går nogenlunde tidligt i seng. Men så er der et kæmpe fyrværkeri. Det er Bastilie dag og afslutning på havnefesten. Lidt søvnige kommer vi afsted. Her er meget medstrøm, turen går hurtigt. Bente er nede og sove lidt, da jeg fortæller vi er der næsten. En enkelt told båd kommer lige over mod os. Jeg ruller forsejl væk. De kalder os. Men de kender vist allerede ”Chili”, så vi får lov til at sejle vidre. Vi sejler ind i Dunkerquie. Her møder vi to svenske både. Den ene skal igennem kanaler til Spanien. Den anden langfart. Vi bliver inviteret til dejlig mad på den ene og hygger.
Dunkerquie har meget historie fra 2 verdenskrig. Vi ser lidt på et museum. Mange enkelske soldater blev reddet over til england. Imens de franske blev efterladt…
Nogle af de bygninger der har overlevet, har stadig skudhuller i muren. Der er kraftig vind så vi bliver lidt tid i byen. Men mange cafeer, marked og meget at kigge på. (det er bare ferie)