fredag den 29. maj 2009

11-5-2009 En dag på atlanten
Solen står op ved fem-tiden, det gør jeg også. På med jakken, selen og livlinen. Op i cockpittet, tage et hurtigt kig rundt. Allan i ”Avalon” ligger lidt bag ved. Ellers er der kun flere litter vand…
Cheker vindror, blokkene får noget VD 40 olie. Og de bevægelige dele også. Et kig til sejl og rig. Alt ok. (har haft en sprunget sjækel til kicken) den blev skiftet en tidlig morgen.
Så er det tid for kaffe og morgenmad. (hvis heldig en stegt flyvefisk) De ligger nogle gange på dækket om morgen.
Efter morgenmad skal der fiskes, jeg søsætter den lille plastic blæksprutte med tilhørende krog.
(håber at fange en lille dorado) ”Sprutten” bliver trukket langt efter båden.
Allan kalder i VHF radioen. Han har dagens vejr, det er blevet sendt på en e-mail fra danmark.
Det er hans gast Henrik, som følger vores position. (den er nu: Nord 33 50 West 53 11)
Henrik chekker vejeret på Ugrib. Det er et godt vejrprogram på internetet.
Vi bliver ledt uden om de store lagtryk og højtryk. Så vi sejler midt imellem, i frisk vind.
Det er en stor tryghed at følges med Allan. Han sejler i en 40 fods båd, jeg kun i en 30 fods.
Allan har hele tiden små sejl på, jeg så meget som muligt. For at få mest fart på båden. (sejler ca. lidt over 5 knob)
Allan får også er lille brev til Bente. Det og så vores position sender han senere. (snak om sekstant og de gode gamle dage) he he…
I dag bager jeg jeg rugbrød. En færdigpakke bliver blandet med 50 % hvedemel og solsikkefrø. Så er der til to brød. Efter hævning og bagning, er der et duftende frisk brød. Lidt smeltet plantemagarine og en kop te. Uhm mums…
Sidder i cockpittet og nyder varmen. Duggen forsvinder i solen. Der er blevet koldt om natten og fugtigt inde i båden.
Jeg laver lidt småreparationer på båden. I dag bliver der tætnet et par steder med fugemasse.
Efter middag læser jeg nede i båden. Indimellem sætter jeg mig op og kigger rundt… der kunne jo komme en hval.
Der er ikke så meget at trimme på sejlene. Vi sejler i medvind i dag. Hele storsejlet sidder ud til den ene side ”låst” fast med en priventer (det forhinter at den bommer over) Næsten hele forsejlet sidder til den anden side i spilerstagen. Sejlet bliver ikke rullet helt ud, så er det mere fladt. Det slider ikke så meget når det står lidt fladt.
Jeg laver tidligt aftensmad. I dag lidt Jams, madbanan, kokusmælk, peberfrugt, hvidløg, ingefær, pasta og bacon. Også nogle krydderier. Jeg laver til to dage. Hvis vejeret bliver kedeligt, er det lige til at varme…
Efter at have spist og rydet op, sætter jeg mig op i cockpittet med en ”sundowner” Gingerbeer (det er kun sodavand) Ser på havet og solen som er ved at gå ned.
Så kalder Allan, der er mail… fra min kæreste Bente. Smil… Fantastisk at have den forbindelse. Selv med meget vind her, kan jeg også fortælle at vi har det fint.
Så lidt bog igen, inden den lange nattevagt. Solen går tidligt ned og jeg bruger ikke ret meget lys inde i båden. Uret står til en halv time, så op og kigge rundt. Jeg har tændt AIS, den giver en høj alarm hvis der kommer et stort skib inden for 8 sømil. Så er der kun sejlbåde tilbage og det er dem som overhaler os, bagfra vi skal passe på. (man sejler normalt ikke den anden vej) Midt på natten, sætter jeg mig op i cockpittet med te, kiks og noget mørk chokolade. (jeg kan ikke sove så meget) he he

Ingen kommentarer: