tirsdag den 18. marts 2008

1. marts 2008 St. Lucia
Vi ankom til Soufriere på St. Lucia efter en rolig sejltur. På vejen så vi de første delfiner. En voksen med unge. I Soufriere fik vi lov til at ligge ved siden af den lokale kontakt person fra FTFL. Han hedder Raffaele og bor i byen. Raffaele og Leila har næsten færdigbygget en legeplads, som de vil donerer til byen. Hele dagen er legepladsen fyldt med børn. Mange af børnene har ingen steder at gå hen. Legepladsen er den første på St. Lucia.
Vi blev inviteret hjem til Raffaele og hans familie. Her fik vi gode forslag, til hvad at se og gøre.
Så dagen efter kørte vi alle fire ud og så et par vandfald. Bagefter kom vi til nogle varme kilder. Her bobbelede gråligt varmt vulkansk ”mudder” op. Hele stedet lugter af svovl og dampskyer bølger rundt.
Senere kom vi til en botanisk have. Her var smukke træer og planter. Mange af planterne er bragt hertil fra andre lande.
Soufriere skal have besøg af Prins Charles. Han skal invige en chokoladefarm. Hele byen er på den anden ende. Huller i vejene og fortov bliver lavet, husene og kirken bliver malet. Selv private pynter deres huse. Midt på torvet er sat telte op. Mange børn fra forskellige skoler skal modtage de royale. Hele byen er udsmykket med flag i St. Lucia’s farver. For denne by betyder besøget virkeligt meget. Det regner da Prins Charles og fruen ankommer. Så det er et meget farverigt skue at se alle folk med forskellige farvet paraplyer. Nogle kvinder råber højt og løber så tæt på som muligt. Børnene vinker med flagene og modtagelses komiten tager imod. Nogle af de ældre beborer kan stadig huske da englands dronning besøgte byen. Soufriere har stadig en sten i vejen, som fortæller om besøget.
Næste dag tog Grylle, Allan og Raffaele med en lokal på bjergbestigning. De besteg Piton (ca. 700 meter) Flere steder næsten lodret op. Her skulle de klatter op ved hjælp af et reb med knob på. Udsigten var den friske klattertur vær.
En tidlig morgen tog vi afsked med Raffaele. Derefter sejlede vi op til Martinique. Her lå vi for anker tæt ved en stor marina. Her er supermarket hvor man kan få de fleste ting Det er vi ikke forvendt med. Der er også mange små franske resturanter og cafeer. Vi går alle ud og spiser pizza. Dagen efter sejler vi over til en ankerbugt. Vi skal sejle imellem flere rev. Jeg står foran og kigger ned. Turkisblåt er lavt vand. Mørkeblåt er dybt. Vi kommer fint ind i bugten og anker. Her er mangrove hele vejen rundt. Store rødder strækker sig ned i vandet. Efter en lille svømmetur tæt på kan man se grene og små fisk. Der er også mange søpølser og muslinger.